- Нүүр
- Монгол Улсын хууль
- ҮНДЭСНИЙ БАЯЛГИЙН САНГИЙН ТУХАЙ
МОНГОЛ УЛСЫН ХУУЛЬ
2024 оны 04 сарын 19 өдөр
Төрийн ордон, Улаанбаатар хот
ҮНДЭСНИЙ БАЯЛГИЙН САНГИЙН ТУХАЙ
НИЙТЛЭГ ҮНДЭСЛЭЛ
1 дүгээр зүйл.Хуулийн зорилт
1.1.Энэ хуулийн зорилт нь газрын хэвлийн баялгийн үр өгөөжийг одоо ба ирээдүй үеийн Монгол Улсын иргэн бүрд тэгш, шударга хүртээх зорилгоор Үндэсний баялгийн санг байгуулах, түүний төрөл, зориулалт, эх үүсвэрийг тодорхойлох, сангийн хөрөнгийн тогтвортой байдлыг хангах, үйл ажиллагааг тайлагнах болон хяналт тавихтай холбогдсон харилцааг зохицуулахад оршино.
2 дугаар зүйл.Үндэсний баялгийн сангийн хууль тогтоомж
2.1.Үндэсний баялгийн cангийн хууль тогтоомж нь Монгол Улсын Үндсэн хууль, Төсвийн тухай хууль, Ирээдүйн өв сангийн тухай хууль, энэ хууль болон эдгээр хуульд нийцүүлэн гаргасан хууль тогтоомжийн бусад актаас бүрдэнэ.
3 дугаар зүйл.Хуулийн үйлчлэх хүрээ
3.1.Үндэсний баялгийн сангийн үйл ажиллагаатай холбогдсон харилцааг энэ хуулиар зохицуулна.
3.2.Ирээдүйн өв сантай холбогдсон энэ хуульд зааснаас бусад харилцааг Ирээдүйн өв сангийн тухай хуулиар зохицуулна.
3.3.Орлого төвлөрүүлэгч хуулийн этгээдийн үйл ажиллагаанд холбогдсон энэ хуульд зааснаас бусад харилцааг Компанийн тухай хуулиар зохицуулна.
4 дүгээр зүйл.Хуулийн нэр томьёоны тодорхойлолт
4.1.Энэ хуульд хэрэглэсэн дараах нэр томьёог доор дурдсан утгаар ойлгоно:
4.1.1."Үндэсний баялгийн сан" /цаашид "Баялгийн сан" гэх/ гэж газрын хэвлийн баялгийн үр өгөөжийг төвлөрүүлэх, үр ашигтай хөрөнгө оруулалт хийх, одоо ба ирээдүй үеийн иргэн бүрд тэгш, шударга хуваарилах, хуримтлуулах төрөлжсөн сангаас бүрдэх тогтолцоог;
4.1.2."төрөлжсөн сан" гэж Ирээдүйн өв сан, Хуримтлалын сан, Хөгжлийн санг;
4.1.3."төрөлжсөн сангийн үйл ажиллагааны удирдлага" гэж төрөлжсөн сантай холбоотой Улсын Их Хурал, Засгийн газраас гаргасан шийдвэрийг хэрэгжүүлэх, төрөлжсөн сангийн өдөр тутмын үйл ажиллагааг хариуцах төрийн захиргааны төв байгууллагыг;
4.1.4."Баялгийн сангийн хөрөнгийн удирдлагын бодлого" гэж санхүүгийн жилийн макро-эдийн засгийн орчин, мөнгөний бодлоготой уялдуулан гаргасан хөрөнгө оруулалтын хэрэгслийн үр өгөөжийн доод хэмжээ болон эрсдэлийн дээд хэмжээний жишиг үзүүлэлтийг тогтоосон хөрөнгө оруулалтын бодлогын баримт бичгийг;
4.1.5."орлого төвлөрүүлэгч хуулийн этгээд" гэж Хуримтлалын санд орлого төвлөрүүлэх үүрэг бүхий уул уурхайн олборлолт, ашигт малтмалын боловсруулах салбарын төрийн өмчит болон төрийн өмчийн оролцоотой хуулийн этгээдийн нэгдлийн толгой компанийг;
4.1.6."хуримтлалын нэрийн данс" гэж энэ хуульд заасан эх үүсвэрээс Монгол Улсын иргэн бүрд жил бүр хуваарилсан мөнгөн хөрөнгө, үлдэгдэл мөнгөн хөрөнгөнд тооцогдох хүү, энэ хуульд заасан зориулалтын дагуу гаргасан зарлагыг нэгтгэн тооцсон Монгол Улсын иргэн бүрийн бүртгэлийг.
5 дугаар зүйл.Баялгийн сангийн үйл ажиллагаанд баримтлах зарчим
5.1.Баялгийн сангийн үйл ажиллагаанд дараах зарчмыг баримтална:
5.1.1.Баялгийн сангийн хөрөнгө нь нийт ард түмний мэдэлд байх;
5.1.2.газрын хэвлийн баялгийн үр өгөөжийг одоо ба ирээдүй үеийн иргэн бүрд тэгш, шударга хүртээх;
5.1.3.Монгол Улсын урт, дунд хугацааны хөгжлийн бодлогод тулгуурласан байх;
5.1.4.Баялгийн сангийн олон улсад хүлээн зөвшөөрөгдсөн нийтлэг зарчим, сайн засаглал, үнэт зүйлийг үйл ажиллагаандаа баримтлах;
5.1.5.ил тод, нээлттэй байх; 5.1.6.үр ашигтай байх; 5.1.7.бие даасан, хараат бус хөндлөнгийн хяналттай байх.
ХОЁРДУГААР БҮЛЭГ
БАЯЛГИЙН САНГИЙН ТАЛААРХ ТӨРИЙН БАЙГУУЛЛАГЫН БҮРЭН ЭРХ
6 дугаар зүйл.Улсын Их Хурлын бүрэн эрх
6.1.Улсын Их Хурал Баялгийн сангийн талаар дараах бүрэн эрхийг хэрэгжүүлнэ:
6.1.1.Баялгийн сангийн тухайн жилийн төсвийн төлөвлөгөөг батлах;
6.1.2.Баялгийн сангийн төсвийн гүйцэтгэлийг батлах;
6.1.3.Баялгийн сангийн хөрөнгийн зарцуулалт, үр дүнд хяналт тавих;
6.1.4.Монгол Улсын урт, дунд хугацааны хөгжлийн бодлогын баримт бичигт туссан Хөгжлийн сангийн хөрөнгөөр санхүүжүүлэх төсөл, хөтөлбөрийн жагсаалтыг хэлэлцэн батлах.
6.2.Энэ хуулийн 6.1.1-д заасан төсвийн төлөвлөгөөнд дараах зүйлийг тусгана:
6.2.1.төрөлжсөн санд тухайн жилд төвлөрөх орлого, зарлага;
6.2.2.Хөгжлийн сангийн хөрөнгөөр санхүүжүүлэх төсөл, хөтөлбөрийн жагсаалт, төсөвт өртөг.
7 дугаар зүйл.Засгийн газрын бүрэн эрх
7.1.Засгийн газар Баялгийн сангийн талаар дараах бүрэн эрхийг хэрэгжүүлнэ:
7.1.1.төрөлжсөн сангийн хөрөнгийн удирдлагын бодлогыг батлах, нэгдсэн удирдлагаар хангах;
7.1.2.Баялгийн сангийн тухайн жилийн төсвийн төлөвлөгөөний төслийг Улсын Их Хуралд өргөн мэдүүлэх;
7.1.3.Баялгийн сангийн төсвийн төлөвлөгөөний гүйцэтгэлд хяналт тавьж, Улсын Их Хуралд тайлагнах;
7.1.4.Монгол Улсын урт, дунд хугацааны хөгжлийн бодлогын баримт бичигт туссан Хөгжлийн сангийн хөрөнгөөр санхүүжүүлэх төсөл, хөтөлбөрийн жагсаалтыг Улсын Их Хуралд өргөн мэдүүлэх;
7.1.5.Монгол Улсын иргэн бүрд хуримтлалын нэрийн данс үүсгэх, хөтлөх, сангаас зарцуулалт хийх журмыг батлах;
7.1.6.орлого төвлөрүүлэгч хуулийн этгээдийн засаглал, үйл ажиллагаанд мөрдөх олон улсын сайн засаглалын зарчим, стандартад суурилсан Төлөөлөн удирдах зөвлөл, гүйцэтгэх удирдлагын үйл ажиллагааны журмыг батлах.
8 дугаар зүйл.Төрийн захиргааны төв байгууллагын бүрэн эрх
8.1.Санхүү, төсвийн асуудал эрхэлсэн төрийн захиргааны төв байгууллага сангийн талаар дараах бүрэн эрхийг хэрэгжүүлнэ:
8.1.1.Ирээдүйн өв сангийн тухайн жилийн төсвийн төслийг боловсруулах, батлагдсан төсвийн төлөвлөгөөг хэрэгжүүлэх, гүйцэтгэлийг тайлагнах, сангийн үйл ажиллагааны удирдлагыг хэрэгжүүлэх;
8.1.2.төрөлжсөн сангийн төсвийн гүйцэтгэлд хуульд заасан журмын дагуу хяналт тавьж, тайлагнах;
8.1.3.энэ хуулийн 7.1.1-д заасан төрөлжсөн сангийн хөрөнгийн удирдлагын бодлогыг боловсруулж, Засгийн газарт хүргүүлэх;
8.1.4.Баялгийн сангийн эх үүсвэрийг тооцож, төрөлжсөн санд төвлөрүүлэх аргачлалыг батлах.
8.2.Хөдөлмөр, нийгмийн хамгааллын асуудал эрхэлсэн төрийн захиргааны төв байгууллага сангийн талаар дараах бүрэн эрхийг хэрэгжүүлнэ:
8.2.1.Хуримтлалын сангийн тухайн жилийн төсвийн төслийг боловсруулж, санхүү, төсвийн асуудал эрхэлсэн төрийн захиргааны төв байгууллагад хүргүүлэх, батлагдсан төсвийн төлөвлөгөөг хэрэгжүүлэх, гүйцэтгэлийг тайлагнах, сангийн үйл ажиллагааны удирдлагыг хэрэгжүүлэх;
8.2.2.Монгол Улсын иргэн бүрд хуримтлалын нэрийн данс үүсгэж, хөтлөх үйл ажиллагааг хариуцан зохион байгуулах;
8.2.3.энэ хуулийн 7.1.5-д заасан журмыг боловсруулж, Засгийн газарт хүргүүлэх.
8.3.Үндэсний хөгжлийн бодлого, төлөвлөлтийн асуудал эрхэлсэн төрийн захиргааны төв байгууллага сангийн талаар дараах бүрэн эрхийг хэрэгжүүлнэ:
8.3.1.Хөгжлийн сангийн хөрөнгөөр энэ хуулийн 10.1.3-т заасны дагуу санхүүжүүлэх төсөл, хөтөлбөрийн жагсаалтыг боловсруулж, Засгийн газарт хүргүүлэх, сангийн үйл ажиллагааны удирдлагыг хэрэгжүүлэх;
8.3.2.Хөгжлийн сангийн тухайн жилийн төсвийн төслийг боловсруулж санхүү, төсвийн асуудал эрхэлсэн төрийн захиргааны төв байгууллагад хүргүүлэх, батлагдсан төсвийн төлөвлөгөөг хэрэгжүүлэх, гүйцэтгэлийг тайлагнах.
ГУРАВДУГААР БҮЛЭГ
БАЯЛГИЙН САНГИЙН ТӨРӨЛ, ЗОРИУЛАЛТ, ЭХ ҮҮСВЭР, ТОГТВОРТОЙ БАЙДАЛ
9 дүгээр зүйл.Баялгийн сангийн төрөл
9.1.Баялгийн сан дараах төрөлжсөн сангаас бүрдэнэ:
9.1.1.Ирээдүйн өв сан;
9.1.2.Хуримтлалын сан;
9.1.3.Хөгжлийн сан.
10 дугаар зүйл.Баялгийн сангийн хөрөнгийн зориулалт
10.1.Төрөлжсөн сан дараах зориулалттай байна:
10.1.1.Ирээдүйн өв сан нь газрын хэвлийн баялгийн үр өгөөжийг ирээдүй үеийн иргэн бүрд тэгш, шударга хүртээх зорилгоор хуримтлуулах, хуримтлагдсан хөрөнгийг олон улсын зах зээлийн санхүүгийн хэрэгсэлд хөрөнгө оруулах замаар өнөөгийн үнэ цэнийг өсгөх, арвижуулах;
10.1.2.Хуримтлалын сан нь газрын хэвлийн баялгийн үр өгөөжийг одоо үеийн Монгол Улсын иргэн бүрд тэгш, шударга хүртээх зорилгоор иргэний эрүүл мэнд, боловсрол, орон сууцны зориулалтаар дэмжлэг үзүүлэх;
10.1.3.Хөгжлийн сан нь газрын хэвлийн баялгийн үр өгөөжийг одоо ба ирээдүй үеийн иргэн бүрд тэгш, шударга хүртээх зорилгоор Монгол Улсын урт, дунд хугацааны хөгжлийн бодлогын баримт бичигт туссан эдийн засаг, нийгмийн үр өгөөж бүхий хөгжлийн төсөл, хөтөлбөрийг хэрэгжүүлэхэд дэмжлэг үзүүлэх.
10.2.Ирээдүйн өв сангийн мөнгөн хөрөнгийг Монголбанкан дахь Ирээдүйн өв сангийн валютын дансанд байршуулна.
10.3.Хуримтлалын болон Хөгжлийн сангийн мөнгөн хөрөнгийг Монголбанкан дахь төрийн сангийн дансанд байршуулна. Монголбанк Засгийн газартай гэрээ байгуулсны үндсэн дээр Хуримтлалын сангийн мөнгөн хөрөнгийн үлдэгдэлд бодлогын хүүгээс багагүй хувиар хүү тооцох, эсхүл бодлогын хүүгээс багагүй өгөөжтэй, санхүү, хөрөнгө оруулалтын хэрэгсэлд байршуулах замаар арвижуулна.
10.4.Хуримтлалын сангийн дансанд байршуулсан мөнгөн хөрөнгийг Монгол Улсын иргэн бүрийн хуримтлалын нэрийн дансанд бүртгэнэ.
11 дүгээр зүйл.Баялгийн сангийн эх үүсвэр
11.1.Баялгийн сан дараах эх үүсвэрээс бүрдэнэ:
11.1.1.Ирээдүйн өв сан дараах эх үүсвэрээс бүрдэнэ:
11.1.1.а.ашигт малтмалын нөөц ашигласны төлбөрөөс Төсвийн тогтворжуулалтын болон Орон нутгийн хөгжлийн нэгдсэн санд хуваарилаад үлдэх хэсгийн 65 хувь;
11.1.1.б.сангийн хөрөнгө оруулалтын орлого.
11.1.2.Хуримтлалын сан энэ хуулийн 12.9-д заасны дагуу төвлөрүүлсэн ногдол ашгаас дараах зарчмаар хуваарилсан эх үүсвэрээс бүрдэнэ:
11.1.2.а.уул уурхайн олборлолт, ашигт малтмалын боловсруулах салбарын төрийн өмчит болон төрийн өмчийн оролцоотой хуулийн этгээд дэх төрийн эзэмших хувьцаа 34 хувь хүртэлх бол түүний төрийн эзэмшилд ногдох бүх ногдол ашгийг;
11.1.2.б.уул уурхайн олборлолт, ашигт малтмалын боловсруулах салбарын төрийн өмчит болон төрийн өмчийн оролцоотой хуулийн этгээд дэх төрийн эзэмших хувьцаа 34 хувь ба түүнээс дээш бол түүний төрийн эзэмшлийн 34 хувьд ногдох ногдол ашгийг.
11.1.3.Хөгжлийн сангийн эх үүсвэр нь нэгдсэн төсвийн тэнцвэржүүлсэн тэнцэл ашигтай гарсан тохиолдолд гол нэр төрлийн эрдэс баялгийн үнэ тухайн жилийн төсөвт тооцсон тэнцвэржүүлсэн үнээс өндөр байснаас нэмэгдэж орох төсвийн орлогын 50 хувиас бүрдэнэ.
12 дугаар зүйл.Баялгийн сангийн хөрөнгийн тогтвортой байдал
12.1.Баялгийн сангийн төсөв нь нэгдсэн төсвийн бүрэлдэхүүн хэсэг байна.
12.2.Баялгийн сангийн хөрөнгийг энэ хуульд зааснаас бусад зориулалтаар зарцуулахыг хориглоно.
12.3.Төрөлжсөн сан хооронд хөрөнгийн шилжилт хөдөлгөөн хийхийг хориглоно.
12.4.Уул уурхайн олборлолт, ашигт малтмалын боловсруулах салбарын бүх төрийн өмчит болон төрийн өмчийн оролцоотой хуулийн этгээд нь орлого төвлөрүүлэгч хуулийн этгээдийн харьяанд ажиллана.
12.5.Орлого төвлөрүүлэгч хуулийн этгээд нь 100 хувь төрийн өмчит компани байх бөгөөд хувьцааг Засгийн газар эзэмшинэ.
12.6.Орлого төвлөрүүлэгч хуулийн этгээд нь уул уурхайн олборлолт, ашигт малтмалын боловсруулах салбарын болон өөрийн хөрөнгө оруулсан авто зам, төмөр зам, дэд бүтцийн төрийн өмчит, төрийн өмчийн оролцоотой хуулийн этгээдийн төрийн эзэмшлийн хувьцааг эзэмшиж, удирдлага зохион байгуулалтаар хангана.
12.7.Стратегийн ач холбогдол бүхий ашигт малтмалын ордын тусгай зөвшөөрөл эзэмшигч хуулийн этгээдийн төрийн эзэмшлийн хувьцааг орлого төвлөрүүлэгч хуулийн этгээд эзэмшинэ.
12.8.Энэ хуулийн 12.4, 12.6-д заасан хуулийн этгээд нь дүрэмд заасан үйл ажиллагаанаас бусад үйл ажиллагаа, төсөл, хөтөлбөрийг хэрэгжүүлэхэд дэмжлэг үзүүлэх, санхүүжүүлэхийг хориглоно.
12.9.Энэ хуулийн 12.4, 12.6-д заасан хуулийн этгээдийн төрийн эзэмшилд ногдох ногдол ашгийг орлого төвлөрүүлэгч хуулийн этгээдэд төвлөрүүлнэ.
12.10.Энэ хуулийн 12.9-д заасны дагуу төвлөрүүлсэн ногдол ашгаас энэ хуулийн 11.1.2-т зааснаар хуваарилаад үлдэх хэсгийг нэгдлийн стратеги төлөвлөгөөнд тусгасан, ирээдүйд орлого, үнэ цэнийг бий болгох бизнес хөгжлийг дэмжих төсөл, хөтөлбөрийг санхүүжүүлэх үйл ажиллагаанд зарцуулна.
ДӨРӨВДҮГЭЭР БҮЛЭГ
ТАЙЛАГНАЛ, ИЛ ТОД БАЙДАЛ, ХЯНАЛТ
13 дугаар зүйл.Баялгийн сангийн нягтлан бодох бүртгэл, тайлагнал
13.1.Төрөлжсөн сангийн тайлан нь Монгол Улсын нэгдсэн төсвийн гүйцэтгэлийн тайлангийн бүрэлдэхүүн хэсэг байна.
13.2.Төрөлжсөн сангийн үйл ажиллагааны удирдлага нь сангийн тайланг хагас, бүтэн жилээр гаргаж, санхүү, төсвийн асуудал эрхэлсэн төрийн захиргааны төв байгууллагад ирүүлнэ.
13.3.Төрөлжсөн сангийн тайланд дараах тайланг тусгана:
13.3.1.төрөлжсөн сангийн санхүүгийн тайлан;
13.3.2.төрөлжсөн сангийн үйл ажиллагааны тайлан;
13.3.3.төрөлжсөн сангийн төсвийн гүйцэтгэлийн тайлан.
14 дүгээр зүйл.Баялгийн сангийн ил тод байдал
14.1.Засгийн газар Баялгийн сангийн үйл ажиллагаатай холбоотой дараах мэдээллийг доор дурдсан хугацаанд олон нийтэд мэдээлнэ:
14.1.1.төрөлжсөн сангийн асуудлаар Улсын Их Хурал, Засгийн газраас гаргасан шийдвэрийг албан ёсоор нийтэлснээс хойш ажлын 10 өдрийн дотор;
14.1.2.төрөлжсөн сангийн санхүүгийн болон үйл ажиллагааны жилийн тайланг хөндлөнгийн аудитын дүгнэлт гарснаас хойш ажлын 10 өдрийн дотор.
14.2.Төрөлжсөн сангийн үйл ажиллагааны удирдлага нь сангийн хөрөнгийн зарцуулалт, гүйцэтгэл, санхүүжүүлсэн төсөл, арга хэмжээний мэдээллийг холбогдох шийдвэрийн хамт тухайн шийдвэр гарсан сард нэгтгэн олон нийтэд нээлттэй тайлагнаж, Шилэн дансны тухай хуульд заасан журмын дагуу шилэн дансны нэгдсэн цахим хуудсаар дамжуулан хуульд заасан хугацаанд тогтмол мэдээлнэ.
14.3.Төрөлжсөн сангийн жилийн эцсийн тайланд Төрийн аудитын тухай хуульд заасны дагуу аудит хийж, дүгнэлт гаргана.
ТАВДУГААР БҮЛЭГ
БУСАД ЗҮЙЛ
15 дугаар зүйл.Хууль тогтоомж зөрчигчид хүлээлгэх хариуцлага
15.1.Энэ хуулийг зөрчсөн албан тушаалтны үйлдэлд эрүүгийн хариуцлага хүлээлгэхээргүй бол Төрийн албаны тухай хуульд заасан хариуцлага хүлээлгэнэ.
15.2.Энэ хуулийг зөрчсөн хүн, хуулийн этгээдэд Эрүүгийн хуульд заасан хариуцлага хүлээлгэнэ.
МОНГОЛ УЛСЫН ИХ ХУРЛЫН ДАРГА Г.ЗАНДАНШАТАР
Текст томруулах
A
A
A
МОНГОЛ УЛСЫН ХУУЛЬ
2024 оны 04 сарын 19 өдөр
Төрийн ордон, Улаанбаатар хот
ҮНДЭСНИЙ БАЯЛГИЙН САНГИЙН ТУХАЙ
НЭГДҮГЭЭР БҮЛЭГ НИЙТЛЭГ ҮНДЭСЛЭЛ
1 дүгээр зүйл.Хуулийн зорилт
1.1.Энэ хуулийн зорилт нь газрын хэвлийн баялгийн үр өгөөжийг одоо ба ирээдүй үеийн Монгол Улсын иргэн бүрд тэгш, шударга хүртээх зорилгоор Үндэсний баялгийн санг байгуулах, түүний төрөл, зориулалт, эх үүсвэрийг тодорхойлох, сангийн хөрөнгийн тогтвортой байдлыг хангах, үйл ажиллагааг тайлагнах болон хяналт тавихтай холбогдсон харилцааг зохицуулахад оршино.
2 дугаар зүйл.Үндэсний баялгийн сангийн хууль тогтоомж
2.1.Үндэсний баялгийн cангийн хууль тогтоомж нь Монгол Улсын Үндсэн хууль, Төсвийн тухай хууль, Ирээдүйн өв сангийн тухай хууль, энэ хууль болон эдгээр хуульд нийцүүлэн гаргасан хууль тогтоомжийн бусад актаас бүрдэнэ.
3 дугаар зүйл.Хуулийн үйлчлэх хүрээ
3.1.Үндэсний баялгийн сангийн үйл ажиллагаатай холбогдсон харилцааг энэ хуулиар зохицуулна.
3.2.Ирээдүйн өв сантай холбогдсон энэ хуульд зааснаас бусад харилцааг Ирээдүйн өв сангийн тухай хуулиар зохицуулна.
3.3.Орлого төвлөрүүлэгч хуулийн этгээдийн үйл ажиллагаанд холбогдсон энэ хуульд зааснаас бусад харилцааг Компанийн тухай хуулиар#_[4]_# зохицуулна.
4 дүгээр зүйл.Хуулийн нэр томьёоны тодорхойлолт
4.1.Энэ хуульд хэрэглэсэн дараах нэр томьёог доор дурдсан утгаар ойлгоно:
4.1.1."Үндэсний баялгийн сан" /цаашид "Баялгийн сан" гэх/ гэж газрын хэвлийн баялгийн үр өгөөжийг төвлөрүүлэх, үр ашигтай хөрөнгө оруулалт хийх, одоо ба ирээдүй үеийн иргэн бүрд тэгш, шударга хуваарилах, хуримтлуулах төрөлжсөн сангаас бүрдэх тогтолцоог;
4.1.2."төрөлжсөн сан" гэж Ирээдүйн өв сан, Хуримтлалын сан, Хөгжлийн санг;
4.1.3."төрөлжсөн сангийн үйл ажиллагааны удирдлага" гэж төрөлжсөн сантай холбоотой Улсын Их Хурал, Засгийн газраас гаргасан шийдвэрийг хэрэгжүүлэх, төрөлжсөн сангийн өдөр тутмын үйл ажиллагааг хариуцах төрийн захиргааны төв байгууллагыг;
4.1.4."Баялгийн сангийн хөрөнгийн удирдлагын бодлого" гэж санхүүгийн жилийн макро-эдийн засгийн орчин, мөнгөний бодлоготой уялдуулан гаргасан хөрөнгө оруулалтын хэрэгслийн үр өгөөжийн доод хэмжээ болон эрсдэлийн дээд хэмжээний жишиг үзүүлэлтийг тогтоосон хөрөнгө оруулалтын бодлогын баримт бичгийг;
4.1.5."орлого төвлөрүүлэгч хуулийн этгээд" гэж Хуримтлалын санд орлого төвлөрүүлэх үүрэг бүхий уул уурхайн олборлолт, ашигт малтмалын боловсруулах салбарын төрийн өмчит болон төрийн өмчийн оролцоотой хуулийн этгээдийн нэгдлийн толгой компанийг;
4.1.6."хуримтлалын нэрийн данс" гэж энэ хуульд заасан эх үүсвэрээс Монгол Улсын иргэн бүрд жил бүр хуваарилсан мөнгөн хөрөнгө, үлдэгдэл мөнгөн хөрөнгөнд тооцогдох хүү, энэ хуульд заасан зориулалтын дагуу гаргасан зарлагыг нэгтгэн тооцсон Монгол Улсын иргэн бүрийн бүртгэлийг.
5 дугаар зүйл.Баялгийн сангийн үйл ажиллагаанд баримтлах зарчим
5.1.Баялгийн сангийн үйл ажиллагаанд дараах зарчмыг баримтална:
5.1.1.Баялгийн сангийн хөрөнгө нь нийт ард түмний мэдэлд байх;
5.1.2.газрын хэвлийн баялгийн үр өгөөжийг одоо ба ирээдүй үеийн иргэн бүрд тэгш, шударга хүртээх;
5.1.3.Монгол Улсын урт, дунд хугацааны хөгжлийн бодлогод тулгуурласан байх;
5.1.4.Баялгийн сангийн олон улсад хүлээн зөвшөөрөгдсөн нийтлэг зарчим, сайн засаглал, үнэт зүйлийг үйл ажиллагаандаа баримтлах;
5.1.5.ил тод, нээлттэй байх; 5.1.6.үр ашигтай байх; 5.1.7.бие даасан, хараат бус хөндлөнгийн хяналттай байх.
ХОЁРДУГААР БҮЛЭГ
БАЯЛГИЙН САНГИЙН ТАЛААРХ ТӨРИЙН БАЙГУУЛЛАГЫН БҮРЭН ЭРХ
6 дугаар зүйл.Улсын Их Хурлын бүрэн эрх
6.1.Улсын Их Хурал Баялгийн сангийн талаар дараах бүрэн эрхийг хэрэгжүүлнэ:
6.1.1.Баялгийн сангийн тухайн жилийн төсвийн төлөвлөгөөг батлах;
6.1.2.Баялгийн сангийн төсвийн гүйцэтгэлийг батлах;
6.1.3.Баялгийн сангийн хөрөнгийн зарцуулалт, үр дүнд хяналт тавих;
6.1.4.Монгол Улсын урт, дунд хугацааны хөгжлийн бодлогын баримт бичигт туссан Хөгжлийн сангийн хөрөнгөөр санхүүжүүлэх төсөл, хөтөлбөрийн жагсаалтыг хэлэлцэн батлах.
6.2.Энэ хуулийн 6.1.1-д заасан төсвийн төлөвлөгөөнд дараах зүйлийг тусгана:
6.2.1.төрөлжсөн санд тухайн жилд төвлөрөх орлого, зарлага;
6.2.2.Хөгжлийн сангийн хөрөнгөөр санхүүжүүлэх төсөл, хөтөлбөрийн жагсаалт, төсөвт өртөг.
7 дугаар зүйл.Засгийн газрын бүрэн эрх
7.1.Засгийн газар Баялгийн сангийн талаар дараах бүрэн эрхийг хэрэгжүүлнэ:
7.1.1.төрөлжсөн сангийн хөрөнгийн удирдлагын бодлогыг батлах, нэгдсэн удирдлагаар хангах;
7.1.2.Баялгийн сангийн тухайн жилийн төсвийн төлөвлөгөөний төслийг Улсын Их Хуралд өргөн мэдүүлэх;
7.1.3.Баялгийн сангийн төсвийн төлөвлөгөөний гүйцэтгэлд хяналт тавьж, Улсын Их Хуралд тайлагнах;
7.1.4.Монгол Улсын урт, дунд хугацааны хөгжлийн бодлогын баримт бичигт туссан Хөгжлийн сангийн хөрөнгөөр санхүүжүүлэх төсөл, хөтөлбөрийн жагсаалтыг Улсын Их Хуралд өргөн мэдүүлэх;
7.1.5.Монгол Улсын иргэн бүрд хуримтлалын нэрийн данс үүсгэх, хөтлөх, сангаас зарцуулалт хийх журмыг батлах;
7.1.6.орлого төвлөрүүлэгч хуулийн этгээдийн засаглал, үйл ажиллагаанд мөрдөх олон улсын сайн засаглалын зарчим, стандартад суурилсан Төлөөлөн удирдах зөвлөл, гүйцэтгэх удирдлагын үйл ажиллагааны журмыг батлах.
8 дугаар зүйл.Төрийн захиргааны төв байгууллагын бүрэн эрх
8.1.Санхүү, төсвийн асуудал эрхэлсэн төрийн захиргааны төв байгууллага сангийн талаар дараах бүрэн эрхийг хэрэгжүүлнэ:
8.1.1.Ирээдүйн өв сангийн тухайн жилийн төсвийн төслийг боловсруулах, батлагдсан төсвийн төлөвлөгөөг хэрэгжүүлэх, гүйцэтгэлийг тайлагнах, сангийн үйл ажиллагааны удирдлагыг хэрэгжүүлэх;
8.1.2.төрөлжсөн сангийн төсвийн гүйцэтгэлд хуульд заасан журмын дагуу хяналт тавьж, тайлагнах;
8.1.3.энэ хуулийн 7.1.1-д заасан төрөлжсөн сангийн хөрөнгийн удирдлагын бодлогыг боловсруулж, Засгийн газарт хүргүүлэх;
8.1.4.Баялгийн сангийн эх үүсвэрийг тооцож, төрөлжсөн санд төвлөрүүлэх аргачлалыг батлах.
8.2.Хөдөлмөр, нийгмийн хамгааллын асуудал эрхэлсэн төрийн захиргааны төв байгууллага сангийн талаар дараах бүрэн эрхийг хэрэгжүүлнэ:
8.2.1.Хуримтлалын сангийн тухайн жилийн төсвийн төслийг боловсруулж, санхүү, төсвийн асуудал эрхэлсэн төрийн захиргааны төв байгууллагад хүргүүлэх, батлагдсан төсвийн төлөвлөгөөг хэрэгжүүлэх, гүйцэтгэлийг тайлагнах, сангийн үйл ажиллагааны удирдлагыг хэрэгжүүлэх;
8.2.2.Монгол Улсын иргэн бүрд хуримтлалын нэрийн данс үүсгэж, хөтлөх үйл ажиллагааг хариуцан зохион байгуулах;
8.2.3.энэ хуулийн 7.1.5-д заасан журмыг боловсруулж, Засгийн газарт хүргүүлэх.
8.3.Үндэсний хөгжлийн бодлого, төлөвлөлтийн асуудал эрхэлсэн төрийн захиргааны төв байгууллага сангийн талаар дараах бүрэн эрхийг хэрэгжүүлнэ:
8.3.1.Хөгжлийн сангийн хөрөнгөөр энэ хуулийн 10.1.3-т заасны дагуу санхүүжүүлэх төсөл, хөтөлбөрийн жагсаалтыг боловсруулж, Засгийн газарт хүргүүлэх, сангийн үйл ажиллагааны удирдлагыг хэрэгжүүлэх;
8.3.2.Хөгжлийн сангийн тухайн жилийн төсвийн төслийг боловсруулж санхүү, төсвийн асуудал эрхэлсэн төрийн захиргааны төв байгууллагад хүргүүлэх, батлагдсан төсвийн төлөвлөгөөг хэрэгжүүлэх, гүйцэтгэлийг тайлагнах.
ГУРАВДУГААР БҮЛЭГ
БАЯЛГИЙН САНГИЙН ТӨРӨЛ, ЗОРИУЛАЛТ, ЭХ ҮҮСВЭР, ТОГТВОРТОЙ БАЙДАЛ
9 дүгээр зүйл.Баялгийн сангийн төрөл
9.1.Баялгийн сан дараах төрөлжсөн сангаас бүрдэнэ:
9.1.1.Ирээдүйн өв сан;
9.1.2.Хуримтлалын сан;
9.1.3.Хөгжлийн сан.
10 дугаар зүйл.Баялгийн сангийн хөрөнгийн зориулалт
10.1.Төрөлжсөн сан дараах зориулалттай байна:
10.1.1.Ирээдүйн өв сан нь газрын хэвлийн баялгийн үр өгөөжийг ирээдүй үеийн иргэн бүрд тэгш, шударга хүртээх зорилгоор хуримтлуулах, хуримтлагдсан хөрөнгийг олон улсын зах зээлийн санхүүгийн хэрэгсэлд хөрөнгө оруулах замаар өнөөгийн үнэ цэнийг өсгөх, арвижуулах;
10.1.2.Хуримтлалын сан нь газрын хэвлийн баялгийн үр өгөөжийг одоо үеийн Монгол Улсын иргэн бүрд тэгш, шударга хүртээх зорилгоор иргэний эрүүл мэнд, боловсрол, орон сууцны зориулалтаар дэмжлэг үзүүлэх;
10.1.3.Хөгжлийн сан нь газрын хэвлийн баялгийн үр өгөөжийг одоо ба ирээдүй үеийн иргэн бүрд тэгш, шударга хүртээх зорилгоор Монгол Улсын урт, дунд хугацааны хөгжлийн бодлогын баримт бичигт туссан эдийн засаг, нийгмийн үр өгөөж бүхий хөгжлийн төсөл, хөтөлбөрийг хэрэгжүүлэхэд дэмжлэг үзүүлэх.
10.2.Ирээдүйн өв сангийн мөнгөн хөрөнгийг Монголбанкан дахь Ирээдүйн өв сангийн валютын дансанд байршуулна.
10.3.Хуримтлалын болон Хөгжлийн сангийн мөнгөн хөрөнгийг Монголбанкан дахь төрийн сангийн дансанд байршуулна. Монголбанк Засгийн газартай гэрээ байгуулсны үндсэн дээр Хуримтлалын сангийн мөнгөн хөрөнгийн үлдэгдэлд бодлогын хүүгээс багагүй хувиар хүү тооцох, эсхүл бодлогын хүүгээс багагүй өгөөжтэй, санхүү, хөрөнгө оруулалтын хэрэгсэлд байршуулах замаар арвижуулна.
10.4.Хуримтлалын сангийн дансанд байршуулсан мөнгөн хөрөнгийг Монгол Улсын иргэн бүрийн хуримтлалын нэрийн дансанд бүртгэнэ.
11 дүгээр зүйл.Баялгийн сангийн эх үүсвэр
11.1.Баялгийн сан дараах эх үүсвэрээс бүрдэнэ:
11.1.1.Ирээдүйн өв сан дараах эх үүсвэрээс бүрдэнэ:
11.1.1.а.ашигт малтмалын нөөц ашигласны төлбөрөөс Төсвийн тогтворжуулалтын болон Орон нутгийн хөгжлийн нэгдсэн санд хуваарилаад үлдэх хэсгийн 65 хувь;
11.1.1.б.сангийн хөрөнгө оруулалтын орлого.
11.1.2.Хуримтлалын сан энэ хуулийн 12.9-д заасны дагуу төвлөрүүлсэн ногдол ашгаас дараах зарчмаар хуваарилсан эх үүсвэрээс бүрдэнэ:
11.1.2.а.уул уурхайн олборлолт, ашигт малтмалын боловсруулах салбарын төрийн өмчит болон төрийн өмчийн оролцоотой хуулийн этгээд дэх төрийн эзэмших хувьцаа 34 хувь хүртэлх бол түүний төрийн эзэмшилд ногдох бүх ногдол ашгийг;
11.1.2.б.уул уурхайн олборлолт, ашигт малтмалын боловсруулах салбарын төрийн өмчит болон төрийн өмчийн оролцоотой хуулийн этгээд дэх төрийн эзэмших хувьцаа 34 хувь ба түүнээс дээш бол түүний төрийн эзэмшлийн 34 хувьд ногдох ногдол ашгийг.
11.1.3.Хөгжлийн сангийн эх үүсвэр нь нэгдсэн төсвийн тэнцвэржүүлсэн тэнцэл ашигтай гарсан тохиолдолд гол нэр төрлийн эрдэс баялгийн үнэ тухайн жилийн төсөвт тооцсон тэнцвэржүүлсэн үнээс өндөр байснаас нэмэгдэж орох төсвийн орлогын 50 хувиас бүрдэнэ.
12 дугаар зүйл.Баялгийн сангийн хөрөнгийн тогтвортой байдал
12.1.Баялгийн сангийн төсөв нь нэгдсэн төсвийн бүрэлдэхүүн хэсэг байна.
12.2.Баялгийн сангийн хөрөнгийг энэ хуульд зааснаас бусад зориулалтаар зарцуулахыг хориглоно.
12.3.Төрөлжсөн сан хооронд хөрөнгийн шилжилт хөдөлгөөн хийхийг хориглоно.
12.4.Уул уурхайн олборлолт, ашигт малтмалын боловсруулах салбарын бүх төрийн өмчит болон төрийн өмчийн оролцоотой хуулийн этгээд нь орлого төвлөрүүлэгч хуулийн этгээдийн харьяанд ажиллана.
12.5.Орлого төвлөрүүлэгч хуулийн этгээд нь 100 хувь төрийн өмчит компани байх бөгөөд хувьцааг Засгийн газар эзэмшинэ.
12.6.Орлого төвлөрүүлэгч хуулийн этгээд нь уул уурхайн олборлолт, ашигт малтмалын боловсруулах салбарын болон өөрийн хөрөнгө оруулсан авто зам, төмөр зам, дэд бүтцийн төрийн өмчит, төрийн өмчийн оролцоотой хуулийн этгээдийн төрийн эзэмшлийн хувьцааг эзэмшиж, удирдлага зохион байгуулалтаар хангана.
12.7.Стратегийн ач холбогдол бүхий ашигт малтмалын ордын тусгай зөвшөөрөл эзэмшигч хуулийн этгээдийн төрийн эзэмшлийн хувьцааг орлого төвлөрүүлэгч хуулийн этгээд эзэмшинэ.
12.8.Энэ хуулийн 12.4, 12.6-д заасан хуулийн этгээд нь дүрэмд заасан үйл ажиллагаанаас бусад үйл ажиллагаа, төсөл, хөтөлбөрийг хэрэгжүүлэхэд дэмжлэг үзүүлэх, санхүүжүүлэхийг хориглоно.
12.9.Энэ хуулийн 12.4, 12.6-д заасан хуулийн этгээдийн төрийн эзэмшилд ногдох ногдол ашгийг орлого төвлөрүүлэгч хуулийн этгээдэд төвлөрүүлнэ.
12.10.Энэ хуулийн 12.9-д заасны дагуу төвлөрүүлсэн ногдол ашгаас энэ хуулийн 11.1.2-т зааснаар хуваарилаад үлдэх хэсгийг нэгдлийн стратеги төлөвлөгөөнд тусгасан, ирээдүйд орлого, үнэ цэнийг бий болгох бизнес хөгжлийг дэмжих төсөл, хөтөлбөрийг санхүүжүүлэх үйл ажиллагаанд зарцуулна.
ДӨРӨВДҮГЭЭР БҮЛЭГ
ТАЙЛАГНАЛ, ИЛ ТОД БАЙДАЛ, ХЯНАЛТ
13 дугаар зүйл.Баялгийн сангийн нягтлан бодох бүртгэл, тайлагнал
13.1.Төрөлжсөн сангийн тайлан нь Монгол Улсын нэгдсэн төсвийн гүйцэтгэлийн тайлангийн бүрэлдэхүүн хэсэг байна.
13.2.Төрөлжсөн сангийн үйл ажиллагааны удирдлага нь сангийн тайланг хагас, бүтэн жилээр гаргаж, санхүү, төсвийн асуудал эрхэлсэн төрийн захиргааны төв байгууллагад ирүүлнэ.
13.3.Төрөлжсөн сангийн тайланд дараах тайланг тусгана:
13.3.1.төрөлжсөн сангийн санхүүгийн тайлан;
13.3.2.төрөлжсөн сангийн үйл ажиллагааны тайлан;
13.3.3.төрөлжсөн сангийн төсвийн гүйцэтгэлийн тайлан.
14 дүгээр зүйл.Баялгийн сангийн ил тод байдал
14.1.Засгийн газар Баялгийн сангийн үйл ажиллагаатай холбоотой дараах мэдээллийг доор дурдсан хугацаанд олон нийтэд мэдээлнэ:
14.1.1.төрөлжсөн сангийн асуудлаар Улсын Их Хурал, Засгийн газраас гаргасан шийдвэрийг албан ёсоор нийтэлснээс хойш ажлын 10 өдрийн дотор;
14.1.2.төрөлжсөн сангийн санхүүгийн болон үйл ажиллагааны жилийн тайланг хөндлөнгийн аудитын дүгнэлт гарснаас хойш ажлын 10 өдрийн дотор.
14.2.Төрөлжсөн сангийн үйл ажиллагааны удирдлага нь сангийн хөрөнгийн зарцуулалт, гүйцэтгэл, санхүүжүүлсэн төсөл, арга хэмжээний мэдээллийг холбогдох шийдвэрийн хамт тухайн шийдвэр гарсан сард нэгтгэн олон нийтэд нээлттэй тайлагнаж, Шилэн дансны тухай хуульд заасан журмын дагуу шилэн дансны нэгдсэн цахим хуудсаар дамжуулан хуульд заасан хугацаанд тогтмол мэдээлнэ.
14.3.Төрөлжсөн сангийн жилийн эцсийн тайланд Төрийн аудитын тухай хуульд заасны дагуу аудит хийж, дүгнэлт гаргана.
ТАВДУГААР БҮЛЭГ
БУСАД ЗҮЙЛ
15 дугаар зүйл.Хууль тогтоомж зөрчигчид хүлээлгэх хариуцлага
15.1.Энэ хуулийг зөрчсөн албан тушаалтны үйлдэлд эрүүгийн хариуцлага хүлээлгэхээргүй бол Төрийн албаны тухай хуульд заасан хариуцлага хүлээлгэнэ.
15.2.Энэ хуулийг зөрчсөн хүн, хуулийн этгээдэд Эрүүгийн хуульд заасан хариуцлага хүлээлгэнэ.
МОНГОЛ УЛСЫН ИХ ХУРЛЫН ДАРГА Г.ЗАНДАНШАТАР
Монгол Улсын хууль, тогтоомжийн албан бус англи орчуулгыг зөвхөн судалгаа шинжилгээ болон мэдээллийн зорилгоор ашиглах боломжтой. Үүнээс үүдэх хууль зүйн аливаа үр дагаврыг ХЗДХЯ, ХЗҮХ хариуцахгүй болно.
(2024.07.10-ны өдрийн орчуулга) Unofficial translation
LAW OF MONGOLIA
April 19, 2024 State Palace, Ulaanbaatar City
ON NATIONAL SOVEREIGN WEALTH FUND
CHAPTER ONE
GENERAL PROVISIONS
Article 1.Purpose of the law
1.1.The purpose of this Law shall be to regulate the relations in connection with the establishment of the National Sovereign Wealth Fund, determination of its type, purpose and source, ensuring the stability of fund assets, reporting and monitoring its activity in order to fairly and equitably distribute benefits from land subsoil wealth to each citizen of Mongolia in current and future generations.
Article 2.Legislation on national sovereign wealth fund
2.1.The legislation on the National Sovereign Wealth Fund shall consist of the Constitution of Mongolia, the Law on Budget, the Law on Future Heritage Fund, this Law and other legislative acts enacted in compliance with these laws.
Article 3.Scope of application of the Law
3.1.The relations in connection with the national sovereign wealth fund activities shall be regulated by this Law.
3.2.The relations other than those specified by this Law in connection with the future heritage fund shall be regulated by the Law on Future heritage fund.
3.3.The relations other than those specified by this Law in connection with the activities of income centralizing legal entity shall be regulated by the Law on Company.
Article 4.Definitions of terms of the Law
4.1.The following terms used in this Law shall have the following meanings:
4.1.1."National sovereign wealth fund" /hereinafter referred to as "Wealth fund"/ shall mean a system consisting of the diversified funds that centralizing the benefits from land subsoil wealth, making efficient investments, accumulating and distributing such benefits to each citizen of Mongolia in current and future generations fairly and equitably;
4.1.2."Diversified fund" shall mean the Future Heritage Fund, the Accumulation Fund and the Development Fund;
4.1.3."Management of diversified fund operation" shall mean a state central administrative body, which will implement the resolution issued by the State Great Khural and the Government with regard to diversified funds and be in charge of the day-to-day activities of the diversified funds;
4.1.4."Asset management policy of wealth fund" shall mean an investment policy documents that set benchmarks for the minimum benefit and maximum risk of investment instruments issued in conjunction with the macro-economic environment and monetary policy of the fiscal year;
4.1.5."Income centralizing legal entity" shall mean a parent company of the conglomerate of state-owned and partially state-owned legal entities operating in the industry of mining extraction and mineral processing which is in charge of centralizing income into an Accumulation fund.
4.1.6."Accumulation nominal/saving account" shall mean a record of each citizen of Mongolia that sum up the monetary assets allocated annually to each citizen of Mongolia from the sources specified in this Law, the interest to be calculated on the remaining monetary assets, and the expenses spent according to the purpose specified in this Law.
Article 5.Principles to be adhered to the Wealth fund activities
5.1.The following principles shall be adhered to in the Wealth fund activities:
5.1.1.the assets of the Wealth fund shall be vested in the people of Mongolia;
5.1.2.to fairly and equitably distribute benefits from land subsoil wealth to each citizen in current and future generations;
5.1.3.to be based on the long and mid-term development policy of Mongolia;
5.1.4.to abide the internationally recognized common principles, good governance and valuables of the wealth fund in its activities;
5.1.5.to be open and transparent;
5.1.6.to be efficient; and,
5.1.7.to have an independent and impartial external control.
CHAPTER TWO
power of state bodies with regard to THE wealth fund
Article 6.Powers of the State Great Khural
6.1.The State Great Khural shall implement the following power with regard to the Wealth fund:
6.1.1.to approve the given year's budget plan of the Wealth fund;
6.1.2.to approve the budget performance of the Wealth fund;
6.1.3.to oversee spending and performance of Wealth fund assets;
6.1.4.to discuss and approve the list of projects and programs to be financed by Development fund assets stipulated in the long and mid-term development policy document of Mongolia.
6.2.The following items shall be reflected on the budget plan specified in sub-paragraph 6.1.1 of this Law:
6.2.1.income and expense to be collected in diversified fund;
6.2.2.list and budgeted expenses of projects and programs to be financed by Development fund assets.
Article 7.Power of the Government
7.1.The Government shall implement the following power with regard to the Wealth fund:
7.1.1.to approve asset management policy of diversified fund and provide with integrated management;
7.1.2.to submit a draft of the given year's budget plan of Wealth fund to the State Great Khural;
7.1.3.to control budget performance of the Wealth fund and report it to the State Great Khural;
7.1.4.to submit the list of projects and programs to be financed by Development fund assets reflected on long and mid-term development policy documents of Mongolia to the State Great Khural;
7.1.5.to approve the procedures on generating and keeping a record of accumulation nominal account for each Citizen of Mongolia, and making spending from the fund;
7.1.6.to approve the procedures of activities for the Board of Directors and executive management based upon international good governance principles and standards to be observed in governance and activities of the income centralizing legal entity.
Article 8.Powers of the state central administrative body
8.1.The state central administrative body in charge of finance and budget issues shall implement the following power with regard to the fund:
8.1.1.to approve the given year's budget draft of Future Heritage fund, implement the approved budget plan, report its performance and implement fund operation management;
8.1.2.to monitor and report performance of budget of the diversified fund in accordance with the procedure specified by law;
8.1.3.to develop a policy of diversified fund assets management specified in sub-paragraph 7.1.1 of this Law and submit it to the Government;
8.1.4.to approve methodology to centralize the assets in the diversified fund by calculating sources of the Wealth fund.
8.2.The state central administrative body in charge of labor and social protection issues shall implement the following power with regard to the fund:
8.2.1.to approve a given year's budget plan of Accumulation fund, submit it to the state central administrative body in charge of finance and budget issues, implement the approved budget plan, report its performance and implement fund operation management;
8.2.2.to be responsible and organize undertakings to generate and keep a record of the accumulation nominal account for each Citizen of Mongolia;
8.2.3.to develop the procedure specified in sub-paragraph 7.1.5 of this Law and submit it to the Government.
8.3.The state central administrative body in charge of national development policy and planning shall implement the following power with regard to the fund:
8.3.1.to develop a list of projects and programs to be financed by Development fund assets according to sub-paragraph 10.1.3 of this Law and submit it to the Government as well as implement fund operation management;
8.3.2.to approve the given year's budget plan of Development fund, submit it to the state central administrative body in charge of financial and budgetary issues, implement the approved budget plan and report its performance.
CHAPTER THREE
TYpes, PURPOSES, sourceS and stability of THE wealth fund
Article 9.Types of the Wealth fund
9.1.The wealth fund shall consist of the following diversified funds:
9.1.1.Future heritage fund;
9.1.2.Accumulation fund; and,
9.1.3.Development fund.
Article 10.Purposes of the Wealth fund assets
10.1.Diversified fund shall have the following purposes:
10.1.1.the Future Heritage Fund shall accumulate the benefits from land subsoil wealth in order to fairly and equitably distribute them to each citizen of Mongolia in future generations and increase the present value of accumulated assets by means of investing it into financial instruments of the international market;
10.1.2.the Accumulation fund shall provide support for the purpose of population health, education and housing in order to fairly and equitably distribute benefits from land subsoil wealth to each citizen of Mongolia in current generations;
10.1.3.the Development fund shall provide support in the implementation of development projects and programs with social and economic effectiveness reflected on long and mid-term development policy documents of Mongolia in order to fairly and equitably distribute benefits from land subsoil wealth to each citizen of Mongolia in current and future generations.
10.2.The monetary assets of Future Heritage Fund shall be placed in the currency account of Future Heritage Fund at Mongol Bank.
10.3.The monetary assets of the Accumulation fund and Development fund shall be placed in the state fund account at Mongol Bank. Mongol Bank shall increase the residual of Accumulation fund monetary assets by calculating an interest rate not lower than the policy rate or placing them into financial and investment instruments with yields not lower than the policy interest rate upon entering into an agreement with the Government.
10.4.The monetary assets placed in the Accumulation fund account shall be registered at the accumulation nominal account of each citizen of Mongolia.
Article 11.Sources of Wealth fund
11.1.Wealth fund shall consist of the following sources:
11.1.1.the Future Heritage Fund shall consist of the following sources;
11.1.1.a.65% of the remaining portion after allocation to Budget stability and integrated Local development fund from the royalty payment;
11.1.1.b.income from fund investment.
11.1.2.The Accumulation fund shall consist of the sources allocated in the following principles from dividends collected in accordance with paragraph 12.9 of this Law:
11.1.2.a.if the state-owned share in a state-owned and partially state-owned legal entity operating in the industry of mining extraction and mineral processing is up to 34 percent, all dividends allotted to its state ownership;
11.1.2.b.if the state-owned share in a state-owned and partially state-owned legal entity operating in the industry of mining extraction and mineral processing is 34 percent and higher than thereof, dividends allotted to 34 percent of its state-ownership.
11.1.3.In case the structural balance of the consolidated budget is concluded profitably, the source of the Development fund shall consist of 50 percent of the increased budget revenue due to the fact that the price of the major mineral was higher than the balanced price estimated in the given year's budget.
Article 12.Stability of Wealth fund assets
12.1.The budget of the Wealth fund shall be a part of the consolidated budget.
12.2.It shall be prohibited to spend the Wealth fund assets for purposes other than those specified in this Law.
12.3.It shall be prohibited to transfer assets between the diversified funds.
12.4.All a state-owned and partially state-owned legal entities operating in the industry of mining extraction and mineral processing shall operate under the subordination of the income-centralizing legal entity.
12.5.The income centralizing legal entity shall be a 100% state-owned company, and the Government shall own its shares.
12.6.The income-centralizing legal entity shall own the state-owned shares of state-owned and partially state-owned legal entities operating in the industry of mining extraction and mineral processing, as well as operating in auto-road, railroad, and infrastructure invested by itself, and provide them with management and coordination.
12.7.The income-centralizing legal entity shall own the state-owned shares of the license holder legal entity for mineral deposits of strategic importance.
12.8.It shall be prohibited for the legal entity specified in paragraphs 12.4 and 12.6 of this Law to provide support and finance in the implementation of any activity, project and program other than those specified in the charter.
12.9.Dividends allotted to state ownership of the legal entity specified in paragraphs 12.4 and 12.6 of this Law shall be collected into income centralizing legal entity.
12.10.The remaining portion after allocation from dividends collected pursuant to paragraph 12.9 of this Law according to sub-paragraph 11.1.2 of this Law shall be spent for activities to finance projects and programs supporting business development, which were reflected in the strategic plan of the conglomerate and will bring future income and value.
CHAPTER FOUR
Reporting, transparency and monitoring
Article 13.Accounting and reporting of the Wealth fund
13.1.The report of the diversified funds shall be a part of the consolidated budget performance report of Mongolia.
13.2.The management of the diversified fund shall prepare a report for the fund every half and full year and submit it to the state central administrative body in charge of finance and budget issues.
13.3.The followings shall be included in the report of diversified fund:
13.3.1.financial report of the diversified fund;
13.3.2.operational report of the diversified fund; and,
13.3.3.budget performance report of the diversified fund.
Article 14.Transparency of the Wealth fund
14.1.The Government shall report the following information with regard to the Wealth fund operation within the period mentioned below to the public:
14.1.1.within 10 days after the official publication of the resolution issued by the State Great Khural and the Government with regard to the diversified funds;
14.1.2.annual financial and operational report of the diversified fund within 10 days after external audit opinion is concluded;
14.2.The management of diversified fund operations shall constantly inform the public openly about spending, performance, financing type, and measures of fund assets along with respective decisions by integrating them in the month where such decision was made in accordance with the procedures specified in the Law on Glass account via integrated glass account webpage within the period specified by law.
14.3.The state audit shall be conducted, and an opinion shall be issued as specified in the Law on State Auditing on the year-ending report of a diversified fund.
CHAPTER FIVE
MISCELLANEOUS
Article 15.Liabilities for violators of the legislation
15.1.In case the actions by a civil servant violating this Law do not have a criminal nature, they shall be subject to liabilities specified in the Law on public service.
15.2.Any person or legal entity violating this Law shall be subject to liabilities specified in the Criminal code.
THE CHAIRMAN OF THE STATE GREAT KHURAL OF MONGOLIA ZANDANSHATAR.G