A

A

A

Бүлэг: 1979
Дэд бүтцийн сайдын 2001 оны 12 дугаар сарын 29 -ний өдрийн 377 тоот тушаалын Хавсралт
 
АЭРОДРОМЫН ГЭРЧИЛГЭЭЖИЛТ БА АШИГЛАЛТ
А БҮлэг. ЕрӨнхий зҮйл 139.1.  Зорилго
Аэродромыг гэрчилгээжүүлэх, түүний аюулгүй байдал, хамгаалалт болон ашиглалтын үйл ажиллагааг зохицуулахад энэ дүрмийн зорилго нь оршино.
139.2.  Тодорхойлолт
            Аэродром эзэмшигч гэж энэ дүрмийн дагуу аэродромын Гэрчилгээ, эсхүл Түр зөвшөөрөл олгогдсон этгээдийг;
            Түр зөвшөөрөл гэж онгоц хөөрч, буух зорилгоор энэ дүрмийн шаардлагын дагуу тоноглож бэлтгэсэн талбайг тодорхой хугацаанд, тогтмол бус нислэгт ашиглах зөвшөөрөл олгож буй баримтыг тус тус хэлнэ.
139.3.  Гэрчилгээжүүлэх шаардлага
(а) 10-аас дээш зорчигчийн суудалтай, тогтмол тээвэрлэлт хийдэг онгоцонд зориулагдсан аэродромын үйл ажиллагаа эрхлэх аливаа этгээд нь энэ дүрмийн дагуу гэрчилгээжсэн байна.
(б) Түр хугацаагаар аэродромын үйл ажиллагаа эрхлэх этгээд нь энэ дүрмийн дагуу түр зөвшөөрөл авахаар өргөдөл гаргана.
139.4.  Өргөдөл гаргах
(a) Аэродромын үйл ажиллагаа эрхлэхээр өргөдөл гаргагч /цаашид Өргөдөл гаргагч гэх/ нь үйл ажиллагаагаа эхлэхээр төлөвлөсөн хугацаанаас 30 хоногийн өмнө ИНЕГ-139/01 маягтын дагуу өргөдөл гаргаж, дараах бичиг баримтын хамт ИНЕГ-ын даргад ирүүлнэ:
1/ энэ дүрмийн 139.23-т шаардсан Үйл ажиллагааны заавар;
2/ ИНЕГ-ын эрх бүхий этгээдээр хянуулсан, аэродром болон түүний тоног төхөөрөмжийн байршлын масштаб бүхий зураг;
3/ аэродромын газрыг өмчлөх эрхийн бичиг;
4/ төлбөрийн баримт.
(б) Түр хугацаагаар аэродромын үйл ажиллагаа эрхлэхээр өргөдөл гаргагч нь үйл ажиллагаагаа эхлэхээр төлөвлөсөн хугацаанаас 14 хоногийн өмнө ИНЕГ-139/01 маягтын дагуу өргөдөл гаргаж, дараах бичиг баримтын хамт ИНЕГ-ын даргад ирүүлнэ:
1/ түр аэродром сонгосон тухай акт;
2/ аэродром болон аэродром орчмын газар нутгийн масштабтай зураг.
3/ холбогдох төлбөрийн баримт.
139.5.  Гэрчилгээ, түр зөвшөөрөл олгох
ИНЕГ-ын дарга нь, нисэхийн аюулгүй ажиллагаа болон аюулгүй байдалд харшлахгүй гэж үзсэн тохиолдолд энэ дүрмийн шаардлагыг бүрэн хангасан Өргөдөл гаргагчид аэродромын үйл ажиллагаа эрхлэх Гэрчилгээ, эсхүл түр зөвшөөрөл олгоно.
139.6.  Гэрчилгээ, түр зөвшөөрлийн хүчинтэй хугацаа
(а) Аэродромын гэрчилгээг 3 жил хүртэл хугацаагаар олгож, сунгалт хийх ба түр зөвшөөрлийг 30 хүртэл хоногийн хугацаагаар олгоно.
(б) Аэродромын Гэрчилгээ, эсхүл Түр зөвшөөрөл нь тэдгээрийн хугацаа дууссан, аэродромын үйл ажиллагааг түр зогсоосон, цуцалснаас бусад тохиолдолд хүчин төгөлдөр байна.
(в) Аэродромын Гэрчилгээ, Түр зөвшөөрлийн хугацаа дууссан, эсхүл аэродромын үйл ажиллагааг ИНЕГ-ын эрх бүхий этгээд түр болон бүрмөсөн зогсоосон тохиолдолд аэродром эзэмшигч нь Гэрчилгээ, Түр зөвшөөрлийг ИНЕГ-т нэн даруй хураалгана.
139.7.  Гэрчилгээ, түр зөвшөөрлийн хугацааг сунгуулах
Аэродром эзэмшигч нь гэрчилгээ, эсхүл түр зөвшөөрлийн хүчинтэй хугацааг сунгуулах өргөдлийг Гэрчилгээний хүчинтэй хугацаа дуусахаас 14-өөс доошгүй, түр зөвшөөрлийн хүчинтэй хугацаа дуусахаас 7 хоногийн өмнө ИНЕГ-139/01 маягтын дагуу гаргаж, холбогдох материалын хамт ИНЕГ-ын даргад ирүүлнэ.
139.8.  Дүрмийн шаардлагаас чөлөөлөх
ИНЕГ дарга нь аливаа этгээдийг энэ дүрмийн шаардлагаас ИНД-11-д заасан журмын дагуу чөлөөлж болно.
139.9.  Дүрмийн шаардлагыг дагаж мөрдөх
(а) Аэродром эзэмшигч нь энэ дүрмийн заалтуудыг биелүүлэх үүрэгтэй бөгөөд гагцхүү онцгой нөхцөл байдлын үед (хүний амь нас аврах, өмч хөрөнгө хамгаалах ) дүрмийн заалтыг мөрдөхгүй байж болно.
(б) Аэродром эзэмшигч нь энэ зүйлийн (а)-д заасан тохиолдлын талаар 14 хоногийн дотор ИНЕГ-ын даргад тайлан ирүүлнэ. Тайланд дүрмийн заалтыг зөрчих болсон шалтгаан, хугацаа, үйл ажиллагааны цар хүрээний талаар тодорхой тусгана.
 
Б БҮлэг. ГЭРЧИЛГЭЭЖҮҮЛЭЛТЭД тавиГДАх шаардлагУУД 139.10.  Аэродромын бүтэц
(а) Аэродром нь бүтцийн хувьд дараах шаардлагыг хангасан гэдгийг Өргөдөл гаргагч бататгана :
1/ техникийн болон газар зүйн үзүүлэлтүүд;
2/ тухайн орчны өндрийн саадны хязгаарлалтын тооцоо;
3/ ил харааны дараах тэмдэглэгээ:
(i)     навигацийн,
(ii)   саадыг заасан,
(iii) хориотой/тусгай бүсийг заасан
4/ тухайн аэродромд хөөрөлт, буулт үйлдэж байгаа агаарын хөлгийн техникийн үзүүлэлтүүдэд тохирох тоног төхөөрөмжүүд, хөөрөх, буух зурвас /цаашид ХБЗ гэх/ тус бүрт тогтоосон цаг уурын минимум үзүүлэлтүүд, шөнийн гэрэл суултын систем, бусад тоног төхөөрөмжүүд холбогдох стандартад нийцсэн болохыг.
(б) Аэродромын техникийн болон газар зүйн үзүүлэлтүүд, тухайн орчны өндрийн саадны хязгаарлалтууд, ил харааны тэмдэглэгээнүүд, тоног төхөөрөмжүүдийг ИНЕГ-аас баталгаажуулсан байна.
139.11.  Аэродромын ашиглалтын хязгаарлалт
Өргөдөл гаргагч нь, аэродром дээр агаарын хөлөгт үйлчилгээ үзүүлэхэд аюулгүй ажиллагаа болон аюулгүй байдлыг хангах зорилгоор тухайн аэродромын бүтэц, суурилуулсан тоног төхөөрөмж, үйлчилгээний онцлогт тохирсон Аэродромын ашиглалтын хязгаарлалттай байна.
139.12.  Боловсон хүчинд тавигдах шаардлага
(а) Өргөдөл гаргагч нь дараах албан тушаалтан болон ажилтнуудтай байна:
1/ явуулж байгаа бүх үйл ажиллагаа нь энэ дүрмийн шаардлагын дагуу гүйцэтгэгдэж, санхүүжиж байгааг бататгах эрх бүхий удирдах албан тушаалтан;
2/ тухайн аэродром болон түүний үйл ажиллагаанд энэ дүрмийн шаардлагыг дагаж мөрдөж байгааг бататгах эрх бүхий албан тушаалтан,
3/ аэродромын тоног төхөөрөмжийн хангалт, үйлчилгээг энэ дүрмийн А, Б, В, Г бүлгүүдийн шаардлагын дагуу гүйцэтгэх үүрэг бүхий ажилтнууд.
(б) Өргөдөл гаргагч нь, ажилтнуудаас мэргэжлийн шалгалт авах, ажилтны ажил мэргэжлийн түвшинг тогтоох журамтай байна.
139.13.  Аэродромын онцгой байдлын төлөвлөгөө
(а) Өргөдөл гаргагч нь аэродромын онцгой байдлын төлөвлөгөөг боловсруулсан байх бөгөөд энэхүү төлөвлөгөө нь тухайн аэродром болон түүний орчинд нислэг-техникийн аливаа осол, зөрчил, бусад онцгой нөхцөл байдал бий болсон үед хувь хүн болон өмч хөрөнгөд учирч болзошгүй аюул, хохирлыг багасгахад чиглэгдэнэ.
(б) Аэродромын онцгой байдлын төлөвлөгөөнд дараах зүйлийг тусгана :
1/ үүсэж болох онцгой нөхцөл байдлын төрлүүд;
2/ үүсэж болох онцгой нөхцөл байдлын үед авах шуурхай арга хэмжээний журам;
3/ төлөвлөгөөний дагуу үйл ажиллагааг биечлэн гүйцэтгэх этгээдэд зориулсан нарийвчилсан удирдамж;
4/ төлөвлөгөөнд тусгагдсан нэгж, байгууллагууд, тэдгээрийн хүлээх үүрэг, хариуцлага;
5/ олон улсын нисэх буудлын аэродромд тусгайлан тоноглосон онцгой нөхцөл байдлын төв байгуулах бөгөөд тухайн төвд ажиллах жижүүрийн байр, орон тоо;
6/ эмнэлгийн болон бусад тоног төхөөрөмжийн жагсаалт, тодорхойлолт, тэдгээрийн байршил;
7/ онцгой нөхцөл байдлын үед холбоо барих байгууллага, хүмүүсийн нэр, хаяг, утасны дугаарын жагсаалт;
8/ аэродром болон түүний орчны газрын зураг.
(в) Өргөдөл гаргагч нь :
1/ аэродромын талбайд байрлах байгууллагууд, байгууллага, хувь хүмүүсийн ажлын уялдааг энэ зүйлийн (б)-д заасан төлөвлөгөөнд тусгасан байна;
2/ энэ зүйлийн (в)-гийн 1/-д заагдсан хувь хүн, байгууллагуудыг аэродромын онцгой байдлын төлөвлөгөөг боловсруулах, сайжруулахад татан оролцуулна.
(R) 139.14.    Гал унтраах болон авран хамгаалах ажиллагааны зэрэглэл
(а) Олон улсын нислэгт зориулагдсан аэродромын гэрчилгээ эзэмшихээр өргөдөл гаргагч нь Аэродромын гал унтраах болон авран хамгаалах ажиллагааны зэрэглэлийг тухайн аэродромд тогтмол нислэг үйлдэх хамгийн том онгоцны үзүүлэлтийг харгалзан үзсэний үндсэн дээр Хүснэгт 1-ийн дагуу тогтоох бөгөөд ингэхдээ энэ зүйлийн (б)-г чухалчлан үзнэ.
Хүснэгт 1. Аэродромын гал унтраах болон авран хамгаалах 
ажиллагааны зэрэглэл
Гал унтраах болон авран хамгаалах ажиллагааны зэрэглэл
Онгоцны урт
Их биеийн өргөн
1
0-оос 9 метр хүртэл
2 м
2
9-өөс 12 метр хүртэл
2 м
3
12-оос 18 метр хүртэл
3 м
4
18-аас 24 метр хүртэл
4 м
5
24-өөс 28 метр хүртэл
4 м
6
28-аас 39 метр хүртэл
5 м
7
39-өөс 49 метр хүртэл
5 м
8
49-өөс 61 метр хүртэл
7 м
9
61-ээс 76 метр хүртэл
7 м
10
76-аас 90 метр хүртэл
8 м
 
Тайлбар: -гал унтраах болон авран хамгаалах ажиллагааны хувьд аэродромын зэрэглэлийг тухайн аэродромыг ашиглах хамгийн том онгоцны маягаар тогтоохдоо:
(i)                 тухайн онгоцны нийт урт,
(ii)               онгоцны их биеийн өргөнийг үндсэн үзүүлэлт болгоно.
-          хэрэв аэродромын тогтоосон зэрэглэл нь онгоцны уртын хувьд тохирсон боловч онгоцны их биеийн өргөн нь уг зэрэглэлд заасан дээд хэмжээнээс /3-р багана/ илүү байвал уг онгоцны хувьд аэродромын зэрэглэлийг 1-ээр ахиулан тогтооно.
-          урт болон өргөний хэмжээ нь метрээр өгөгдөнө.
 
(б) Олон улсын нислэгт зориулагдсан аэродромын гэрчилгээ эзэмшихээр өргөдөл гаргагч нь Аэродромын гал унтраах болон авран хамгаалах ажиллагааны зэрэглэлийг дараах байдлаар тогтооно :
1/ Хүснэгт 1-ээр тогтоосон зэрэглэлтэй аэродромд, жилийн хамгийн их ачаалалтай дараалсан 3 сарын дотор 700-гаас дээшгүй нислэг (хөөрөлт, эсхүл буулт) үйлдэгддэг бол Аэродромын гал унтраах болон авран хамгаалах ажиллагааны зэрэглэлийг 1-ээр бууруулан тогтоож болно;
2/ Хүснэгт 1-ээр тогтоосон зэрэглэлтэй аэродромд, жилийн хамгийн их ачаалалтай дараалсан 3 сарын дотор 700-гаас дээшгүй нислэг (хөөрөлт, эсхүл буулт) үйлдэгддэг бөгөөд хөөрөлт, буулт үйлдэж буй онгоцны оврын хэмжээс нь хоорондоо хэт зөрүүтэй бол тухайн аэродромын гал унтраах, авран хамгаалах ажиллагааны зэрэглэлийг 2-оор бууруулан тогтоож болно.
(в) Орон нутгийн нислэгт зориулагдсан аэродромын гэрчилгээ эзэмшихээр өргөдөл гаргагч нь Аэродромын гал унтраах болон авран хамгаалах ажиллагааны зэрэглэлийг дараах байдлаар тогтооно:
1/ хэрэв, тухайн аэродром нь тогтмол нислэг үйлддэг, тийрэлтэт хөдөлгүүр бүхий, 30-аас дээш зорчигчийн суудалтай онгоцонд үйлчилдэг бол Аэродромын гал унтраах, авран хамгаалах ажиллагааны зэрэглэлийг Хүснэгт 1-д зааснаар хамгийн том онгоцны хэмжээгээр тогтоож, уг зэрэглэлийг 2-оор бууруулан тогтоож болно. Ингэхдээ ямар ч тохиолдолд тогтоосон зэрэглэл нь 4 дүгээр зэрэглэлээс доош байж болохгүй;
2/ тухайн аэродром энэ зүйлийн (в)-гийн 1/-д заагдсан тийрэлтэт хөдөлгүүртэй онгоцонд үйлчилдэггүй боловч тогтмол нислэг үйлддэг, 30-аас дээш зорчигчийн суудалтай, тийрэлтэт бус хөдөлгүүртэй онгоцонд үйлчилдэг бөгөөд жилийн хамгийн их ачаалалтай дараалсан 3 сарын дотор 700-гаас дээшгүй онгоцонд үйлчилдэг бол тухайн аэродромын гал унтраах болон авран хамгаалах ажиллагааг 3 дугаар зэрэглэлээр тогтооно;
3/ тухайн гэрчилгээтэй болон түр аэродром нь энэ зүйлийн (в)-гийн 1/-д заагдсан тийрэлтэт хөдөлгүүртэй онгоцонд үйлчилдэггүй боловч тогтмол нислэг үйлддэг, 30-аас дээш зорчигчийн суудалтай, тийрэлтэт бус хөдөлгүүртэй онгоцонд үйлчилдэг бөгөөд жилийн хамгийн их ачаалалтай 1 сарын дотор 100-гаас цөөн тооны онгоцонд үйлчилдэг бол тухайн хот, суурингийн Гал унтраах албатай гэрээ байгуулах ба гэрээнд Гал унтраах алба нь энэ дүрмийн 139.18-д заасан шаардлагыг хангах тухай заалтыг тусгана.
139.15     Гал унтраах бодис
Өргөдөл гаргагч нь энэ дүрмийн 139.14-ийн дагуу тогтоогдсон тухайн зэрэглэлийн хувьд Хүснэгт 2-т тодорхойлсон, шаардлагатай хэмжээний гал унтраах бодисыг бэлэн байлгана.
 
Хүснэгт 2. Бэлэн байлгах гал унтраах бодисын доод хэмжээ
Аэродромын гал унтраах болон авран хамгаалах ажиллагааны зэрэглэл)
В түвшингийн хөөс
Хуурай бодисууд
Ус
Хөөс шахах хурд
Химийн хуурай нунтаг
Галон
CO2
(л)
( л/минут )
(кг)
(кг)
(кг)
(I)
(II)
(III)
(IV)
(V)
(VI)
1
230
230
45
45
91
2
670
550
90
90
180
3
1200
900
135
135
270
4
2400
1800
135
135
270
5
5400
3000
180
180
360
6
7900
4000
225
225
450
7
12100
5300
225
225
450
8
18200
7200
450
450
900
9
24300
9000
450
450
900
10
32300
11200
450
450
900
139.16.  Гал унтраах болон авран хамгаалах машин механизм
(а) Өргөдөл гаргагч нь энэ дүрмийн 139.14-ийн дагуу тогтоогдсон зэрэглэлийн хувьд Хүснэгт 3-т тодорхойлсон, шаардлагатай тооны гал унтраах болон авран хамгаалах машин механизм, тоног төхөөрөмжийг бэлэн байлгана.
 
Хүснэгт 3. Гал унтраах, авран хамгаалах машин механизмын тоо
Аэродромын гал унтраах болон авран хамгаалах ажиллагааны зэрэглэл
Машин механизмын тоо
/доод хязгаар/
1
1
2
1
3
1
4
1
5
1
6
2
7
2
8
3
9
3
10
3
 
(б) Энэ зүйлийн (в)-г харгалзан үзсэнээр, энэ зүйлийн (а)-д заасан машин механизм бүр хоёр талын радио холбоотой байх ба тэдгээр нь дараах газруудтай холбоо барих боломжтой байна:
1/ тухайн аэродромд шаардагдсан бусад гал унтраах, авран хамгаалах тусгай машин механизм тус бүртэй;
2/ нислэгийн хөдөлгөөнийг удирдах байр, нислэгийн мэдээллийн үйлчилгээний төвтэй;
3/ онцгой нөхцөл байдлын төлөвлөгөөнд тусгагдсан бусад хэсгүүдтэй.
(в) Тухайн аэродром дээр энэ зүйлийн (а)-д шаардсан гал унтраах, авран хамгаалах машин зөвхөн ганц ажилладаг ба нислэгийн удирдлагын байр, нислэгийн мэдээллийн үйлчилгээний төв байдаггүй, онцгой нөхцөл байдлын төлөвлөгөөнд нь бусад ажлын хэсгүүдтэй холбоо барихаар тусгагдаагүй бол тухайн машинд хоёр-талын радио холбоо байрлуулах шаардлагагүй.
(г) Энэ зүйлийн (а)-д шаардсан машин механизмд дараах шаардлага тавигдана :
1/ анивчдаг буюу эргэдэг гэрлэн дохиотой байх;
2/ дан улаан, эсхүл дан шар-ногоон өнгөөр будагдсан байх.
139.17.  Гал унтраах болон авран хамгаалах бие бүрэлдэхүүнд тавигдах шаардлага
Өргөдөл гаргагч нь дараах зүйлийг бататгана:
1/ гал унтраах, авран хамгаалах бие бүрэлдэхүүн нь:
(i)                 хамгаалалтын хувцас, багаж тоног төхөөрөмжөөр хангагдсан
(ii)               багаж хэрэгсэл, тоног төхөөрөмжийг ашиглах чадвартай;
(iii)             тусгайлан бэлтгэгдсэн, бие бялдрын хувьд эрүүл чийрэг;
2/ гал унтраах, авран хамгаалах бие бүрэлдэхүүнийг давтан сургалт, дадлагад хамруулах журамтай;
3/ багаж тоног төхөөрөмж, машин механизм нь байнгын бэлэн байдалтай, хангалттай орон тоотой ;
5/ онцгой нөхцөл байдал үүссэн, тусламж шаардлагатай байгааг дуут болон гэрлэн дохиогоор хүлээж авах боломжтой.
139.18.  Гал унтраах болон авран хамгаалах ажлын чадвар
Өргөдөл гаргагч нь гал унтраах, авран хамгаалах ажиллагааг гүйцэтгэх чадвараа дараах байдлаар үзүүлнэ:
1/ аэродромын гал унтраах болон авран хамгаалах ажиллагааны зэрэглэлээр энэ дүрмийн 139.15-ын Хүснэгт 2-т тогтоосон гал унтраах хөөсний 50%-тай тэнцэх хэмжээний хөөсийг шахахад шаардагдах гал унтраах, авран хамгаалах машин механизм, бие бүрэлдэхүүнийг аюулын дохио дуугарснаас хойш 3 минутын дотор заасан цэгт бэлэн байлгах;
2/ эхний машин механизм, бие бүрэлдэхүүн ирсний дараа нэг минутын дотор энэ дүрмийн 139.16-гийн (а)-гийн Хүснэгт 3-т тодорхойлогдсон бусад машин механизм заасан цэгт хүрч энэ дүрмийн 139.15-ын Хүснэгт 2-т заасан хурдаар хөөс үргэлжлүүлэн гаргахад бэлэн болсон байх.
139.19.  Хашаа хамгаалалт
(а) Өргөдөл гаргагч нь аэродромын хувьд дараах арга хэмжээг авсан байна:
1/ аэродромын бүсэд гадны хүн, мал, амьтан, машин механизм санамсаргүй болоод санаатайгаар нэвтрэхээс сэргийлсэн хамгаалалттай байх;
2/ агаарын хөлгийн болзошгүй дэлбэрэлт, тэсрэлтээс хүн болон өмч хөрөнгийг хамгаалах хамгаалалттай байх.
(б) Энэ зүйлийн (а)-гийн 1/-д заасан хамгаалалтыг байрлуулахдаа:
1/ аэродромын үйл ажиллагааны бүс рүү нийтийн машин техник, явган зорчигч шууд нэвтрэхээр бол энэ хэсэгт 1500 мм-ээс дээш өндөртэй үргэлжилсэн хамгаалалтын хашаа байгуулж, тусгай харуул хамгаалалт бүхий хаалга, гарц гаргана;
2/ бусад бүсийн хувьд агаарын хөлгийн хөдөлгөөн, нислэгийн үйл ажиллагаанд аюул учруулж болзошгүй мал, амьтан, хүн, машин техникийн хөдөлгөөнд саад болохуйц өндөр, бат бэх хашаа, хамгаалалт, барилга байгууламжуудыг барьж байгуулна.
139.20.  Байгаль орчныг хамгаалах
Өргөдөл гаргагч нь зэрлэг ан амьтан болон ургамлын нөлөөгөөр агаарын хөлгийн үйл ажиллагаанд аюул учрахаас урьдчилан сэргийлэх, аюулыг багасгах, байгаль орчныг хамгаалах Менежментийн хөтөлбөрийг боловсруулан хэрэгжүүлэх үүрэгтэй.
139.21.  Аэродромын үзүүлэлт, мэдээллийн тухай мэдэгдэл
(а) Аэродромын гэрчилгээ эзэмшихээр өргөдөл гаргагч нь Нисэхийн мэдээллийн үйлчилгээнд зориулж дараах мэдээллүүдийг багтаасан ИНЕГ-139/02 маягтыг бөглөж, НОТАМ ба ИНЕГ-ын Нислэгийн зураглал, мэдээллийн тасагт хүргэх журмыг боловсруулсан байна :
1/ аэродромын үзүүлэлт, мэдээллүүд;
2/ энэ дүрмийн 139.11-д заасны дагуу боловсруулсан аэродромын ашиглалтын хязгаарлалт;
3/ аэродромын ашиглалт, тоног төхөөрөмжид орсон аливаа өөрчлөлт.
139.22.  Аэродромын үйл ажиллагааны чанарын дотоод хяналт
(а) Өргөдөл гаргагч нь энэ дүрмийн Б, В, Г бүлгийн шаардлагыг хангахуйц хөтөлбөр, төлөвлөгөө, журамтай, өөрийн үйл ажиллагааны чанарын дотоод хяналтын системтэй байна.
(б) Аэродромын үйл ажиллагааны чанарын дотоод хяналт хариуцсан этгээд нь нислэгийн аюулгүй ажиллагаа, аэродромын үйлчилгээ, тоног төхөөрөмжийн ашиглалтын аюулгүй ажиллагааны талаар ИНЕГ-т шууд хандах эрхтэй байна.
139.23.  Аэродромын Үйл ажиллагааны заавар
(а) Өргөдөл гаргагч нь дараах мэдээллийг тусгасан Үйл ажиллагааны зааврыг ИНЕГ-ын эрх бүхий этгээдэд ирүүлнэ:
1/ тухайн Үйл ажиллагааны заавар дараах зүйлийг бататгана гэдгийг баталж өргөдөл гаргагчийн нэрийн өмнөөс удирдах албан тушаалтан нь гарын үсэг зурсан байх:
(i)     энэ дүрмийн заалтыг хэрхэн хэрэгжүүлэх арга замыг тодорхой заасан;
(ii)   аэродромд үйл ажиллагаа эрхлэх дүрэм журмыг чанд сахина гэдгээ нотолсон.
2/ энэ дүрмийн 139.12–ын (а)-гийн 1/, 2/-т заагдсан албан тушаалтан, ажилтны нэрс, албан тушаал;
3/ энэ зүйлийн (а)-гийн 2/-т дурьдсан этгээдүүд нь үүрэг хариуцлагатайгаа холбогдсон асуудлаар байгууллагын нэрийн өмнөөс ИНЕГ-тай шууд харьцах журам;
4/ энэ зүйлийн (а)-гийн 2/-т дурьдсан албан тушаалтан, ажилтнуудын үүрэг хариуцлагыг харуулсан бүтэц зохион байгуулалтын бүдүүвч зураглал;
5/ энэ дүрмийн 139.11-ээр тогтоогдсон аливаа хязгаарлалтууд;
6/ өргөдөл гаргагчийг энэ дүрмийн Б, В, Г бүлгийн шаардлагуудаас чөлөөлсөн үндэслэлүүд;
7/ энэ дүрмийн 139.13-т шаардсан аэродромын онцгой байдлын төлөвлөгөө;
8/ энэ дүрмийн 139.15, 139.16-д шаардсан гал унтраах бодис, машин механизмын тайлбар, 139.17-д заасан орон тоо, ажлын горим, 139.29-ийн (г)-гийн 1/, 2/-т заасан журам болон 139.14-д заасан гал унтраах, авран хамгаалах хөтөлбөр, эсхүл ойр орших хот суурингийн гал унтраах албатай хийсэн гэрээ;
9/ энэ дүрмийн 139.19-д заасан хашаа хамгаалалтын талаар;
10/ энэ дүрмийн 139.20-д шаардсан байгаль орчны менежментийн хөтөлбөр;
11/ энэ дүрмийн 139.21-д шаардсан мэдээллээр холбогдох алба салбарыг хангах журам;
12/ энэ дүрмийн 139.22-т заасан аэродромын чанарын дотоод хяналтын журам;
13/ энэ дүрмийн 139.25-ын (а)-д заасан аэродромын засвар үйлчилгээний хөтөлбөр.
14/ энэ дүрмийн 139.26-д заасан ил харааны навигацийн тоног төхөөрөмжийн үзлэг, урсгал засвар болон техник үйлчилгээ хийх журам;
15/ аэродромын аливаа засвар, өргөтгөлийн ажлыг гүйцэтгэх үед энэ дүрмийн 139.27-д заасны дагуу нислэгийн аюулгүй ажиллагааг хангаж ажиллах, болзошгүй аюулаас урьдчилан сэргийлэх арга хэмжээний журам;
16/ энэ дүрмийн 139.28-д заасан аэродромын бүсэд онцгой байдлын үед ажиллах журам;
17/ энэ дүрмийн 139.32-т заасан аэродромын өдөр тутмын болон гэнэтийн үзлэгийн хөтөлбөр, горим, тайлагнах систем;
18/ энэ дүрмийн 139.33-т заасны дагуу аэродромын тусгай зориулалтын машин механизм аэродром дээр ажиллах үеийн аюулгүй байдлыг хангах журам;
19/ энэ дүрмийн 139.36-д заасан аэродромын ашиглалтын зааврын заалтууд шаардлага хангахгүй байгаа үед нислэгийн үйл ажиллагааг хязгаарлах журам;
20/ энэ дүрмийн 139.39-ийн (г)-гийн 7/, 8/-д заасан хөтөлбөр, журмыг оролцуулан энэ дүрмийн Г бүлэгт заасан аюулгүй ажиллагааны заалтыг хангах арга хэмжээний талаар;
21/ зааврыг хянах, өөрчлөх, хувилан тараах журам.
(б) Өргөдөл гаргагчийн Үйл ажиллагааны заавар нь ИНЕГ-ын даргаар хүлээн зөвшөөрөгдсөн байна.
В БҮлэг. Ашиглалтын шаардлага 139.24.  Үйл ажиллагааны зааврыг мөрдөх
Аэродром эзэмшигч нь:
1/ Үйл ажиллагааны зааврын хүчин төгөлдөр хувийг тухайн аэродром дахь өөрийн байранд хадгална;
2/ Үйл ажиллагааны зааварт тусгагдсан бүх журам, төлөвлөгөө, систем болон хөтөлбөрийг нэг бүрчлэн мөрдөнө;
3/ зааврын зохих хэсгийн хувийг холбогдох этгээдүүдэд хүргэсэн байна;
4/ энэ дүрмийн Б бүлгийн бүх шаардлага, стандартыг тогтмол мөрдөнө;
5/ ИНЕГ-139/01маягтад бичигдсэн байгууллагын хаяг, утас, факсын дугаарт өөрчлөлт орсноос хойш 28 хоногийн дотор ИНЕГ-т мэдэгдэнэ.
139.25.  Аэродромын засвар үйлчилгээ
(а) Агаарын хөлгийн үйл ажиллагаа, түүний аюулгүй байдал болон аюулгүй ажиллагаа, нислэгийн тогтмолжилтод сөрөг нөлөө үзүүлэхгүй байх үүднээс аэродром эзэмшигч нь аэродром, түүний тоног төхөөрөмжийн урсгал болон их засварыг багтаасан Засвар үйлчилгээний хөтөлбөртэй байна.
(б) Аэродром эзэмшигч нь агаарын хөлөгт гэмтэл, аюул учруулж болзошгүй сул чулуу болон гадны бусад сул биетийг ХБЗ, явгалах зам, перрон, зогсоолын гадаргуугаас цэвэрлэнэ.
(в) Аэродром эзэмшигч нь хатуу хучилттай зурвас, явгалах замын гадаргуугийн барьцалтын коэффициент хамгийн их байх нөхцөлийг бүрдүүлсэн байна.
139.26.  Аэродромын навигацийн ил харааны  тоног төхөөрөмжийн засвар үйлчилгээ
Аэродром эзэмшигчийн, аэродромын навигацийн ил харааны тоног төхөөрөмжийн үзлэгийн болон техникийн үйлчилгээний журам нь дараах зүйлийг бататгасан байна :
1/ аэродромын навигацийн ил харааны тоног төхөөрөмжүүд нь найдвартай ажиллагаатай байгааг аэродром ашиглагчдад бататгах;
2/ гэрлэн дохиоллын тодорхой хувь нь ажиллагаагүй тохиолдолд тухайн аэродромыг ашиглагчийн хэвийн үйл ажиллагааг хангана гэдгийг тогтоосон байх;
3/ ажиллагаагүй буюу муудсан аливаа эд ангийг богино хугацаанд сэргээн засварласан байх.
139.27.   Аэродром дээр засвар, үйлчилгээ явуулах
Аэродром эзэмшигч нь аэродром дээр аливаа засвар үйлчилгээний ажил гүйцэтгэхдээ агаарын хөлгийн үйл ажиллагаанд сөрөг нөлөө үзүүлэхгүй гэдгийг бататгасан журам боловсруулсан байна.
139.28.   Онцгой нөхцөл байдлын төлөвлөгөө
Аэродром эзэмшигч нь дараах журмыг боловсруулсан байна:     
1/ аэродромын онцгой нөхцөл байдлын төлөвлөгөөний дагуу үүрэг хариуцлага  хүлээж буй нисэх буудлын нийт бие бүрэлдэхүүн нь өөрсдийн ажил үүргийг зохих журмын дагуу гүйцэтгэдэг болон холбогдох сургалтад хамрагдахыг бататгасан журам;
2/ аэродромын онцгой байдлын төлөвлөгөөг дараах байдлаар шалгах журам:
(i)           аэродромын онцгой нөхцөл байдлын төлөвлөгөөний дагуу 2 жил тутам бүрэн хэмжээний сургуулилт хийх,
(ii)         бүрэн хэмжээний сургуулилтын явцад ажиглагдсан дутагдлыг засаж залруулах, аэродромын онцгой нөхцөл байдлын төлөвлөгөөнд өөрчлөлт оруулах.
3/ онцгой нөхцөл байдал бодитойгоор гарсны дараа илэрсэн алдаа дутагдлыг арилгах журам.
139.29.   Гал унтраах болон авран хамгаалах үйл ажиллагааны шаардлага
(а) Аэродром эзэмшигч нь энэ зүйлийн (в)-д зааснаас бусад тохиолдолд тогтмол нислэг үйлддэг, 30-аас дээш зорчигчийн суудалтай онгоц нислэг үйлдэж байгаа үед гал унтраах болон авран хамгаалах үйл ажиллагааг энэ дүрмийн 139.15, 139.16-д заасан шаардлагын хэмжээнд хангасан байна.
(б) Энэ зүйлийн (в)-д зааснаас бусад тохиолдолд, энэ дүрмийн 139.14-т заасны дагуу тухайн аэродромд бууж, хөөрч байгаа нислэгийн тоо нэмэгдсэн, мөн байнга нислэг үйлддэг агаарын хөлгүүдийн төрөл өөрчлөгдсөн зэргээс шалтгаалан аэродромын гал унтраах болон авран хамгаалах ажиллагааны зэрэглэл ахисан тохиолдолд аэродром эзэмшигч нь гал унтраах болон авран хамгаалах үйл ажиллагааны хүчин чадлыг энэ дүрмийн 139.15, 139.16-д заасны дагуу тухайн ахисан зэрэглэлийн шаардлагын хэмжээнд хангасан байна.
(в) Энэ зүйлийн (г)-д заасныг харгалзан үзсэнээр, тухайн аэродромд энэ дүрмийн 139.14-т заасан ердийн үзүүлэлтээс доогуур үзүүлэлттэй онгоц нислэг үйлдэх хугацаанд аэродром эзэмшигч нь гал унтраах болон авран хамгаалах үйл ажиллагааг тухайн аэродромд тогтмол нислэг үйлддэг, өндөр үзүүлэлттэй онгоцонд тавигддаг шаардлагаас доогуур зэрэглэлийн шаардлагыг тавьж болно.
(г) Энэ зүйлийн (в)-д зааснаар гал унтраах болон авран хамгаалах ажиллагааны зэрэглэлийг багасгахдаа дараах нөхцөлийг харгалзана:
1/ аэродром эзэмшигчид зэрэглэл багасгах эрх олгогдсон, зэрэглэл багасгах тухай журам Үйл ажиллагааны зааварт нь тусгагдсан байх;
2/ аэродромын гал унтраах болон авран хамгаалах ажиллагаанд оролцогсод холбоо барих журам Үйл ажиллагааны зааварт нь тусгагдсан байх;
3/ гал унтраах болон авран хамгаалах ажиллагааны зэрэглэлийг багасгах тухай мэдээлэл АИП-аар түгээгдсэн байх.
(д) Гал унтраах болон авран хамгаалах тусгай зориулалтын машин механизмыг ашиглалтын нийт хугацаандаа найдвартай ажиллахыг баталгаажуулсан Техник үйлчилгээний журмыг аэродром эзэмшигч боловсруулан мөрдөнө.
(е) Энэ дүрмийн 139.18-ын шаардлагыг хангахгүй болсон гал унтраах, авран хамгаалах тусгай зориулалтын машин механизмыг шаардлага хангахуйц машин механизмаар солих үүргийг аэродром эзэмшигч хүлээнэ. Хэрэв ийм арга хэмжээг нэн даруй авч чадахгүй бол энэ дүрмийн 139.35-д заасны дагуу мэдэгдэл гаргаж, шаардлагыг 72 цагийн дотор хангана. Энэ хугацаанд тус аэродром нь гал унтраах болон авран хамгаалах нөөц бололцоонд тохирох онгоцонд үйлчилнэ.
(ж) Аэродром эзэмшигч нь энэ дүрмийн дагуу гал унтраах, авран хамгаалах тусгай тоног төхөөрөмж болон мэргэжлийн бие бүрэлдэхүүнтэй байж онцгой нөхцөл байдал гарсан тохиолдолд шаардлагатай арга хэмжээг авахад бэлэн байх үүрэгтэй.
139.30.   Аэродромын хөдөлгөөний удирдлага
Нислэгийн аюулгүй ажиллагааг хангах шаардлагын үүднээс ИНЕГ-ын дарга шаардсан тохиолдолд, аэродром эзэмшигч нь НОТАМ-ын алба болон аэродромын хөдөлгөөний удирдлагатай байна.
139.31.   Перроны үйлчилгээний удирдлага
Аэродром эзэмшигч нь перрон дээр агаарын хөлгийн хөдөлгөөнийг зохицуулах үйлчилгээний удирдлагатай байх бөгөөд агаарын хөлгийн хөдөлгөөний энэ зохицуулалтыг аэродромын хөдөлгөөний удирдлагад шилжүүлэх журам боловсруулж үйл ажиллагаандаа мөрдөнө.
139.32.   Аэродромын үзлэгийн хөтөлбөр
Аэродром эзэмшигч нь дүрмийн биелэлтийг хянах аэродромын үзлэгийн хөтөлбөртэй байх ба дараах зүйлээр хангагдсан байна:
1/ аэродромын үзлэгийн хөтөлбөрийг хэрэгжүүлэхэд шаардагдах багаж, тоног төхөөрөмжүүд;
2/ аэродромын үзлэгийг дадлага туршлагатай, нарийн мэргэжлийн хүмүүс хийнэ гэдгийг баталгаажуулсан журам;
3/ үзлэгийн үр дүнд илэрсэн алдаа дутагдлыг засаж залруулсныг бататгах мэдээллийн систем.
139.33.   Газрын үйлчилгээний машин механизм
Аэродром эзэмшигч нь дараах үүргийг хүлээнэ:
1/ зөвхөн аэродром болон агаарын хөлөгт үйлчилдэг газрын үйлчилгээний машин механизмыг аэродромын хамгаалалттай бүсэд оруулах;
2/ аэродромын хөдөлгөөний удирдлагатай тохиолдолд түүнийг газрын үйлчилгээний машин механизмыг аэродромын үйл ажиллагааны талбайд нэвтрэх, үйл ажиллагаанд оролцуулах журмаар хангах ба машин механизм нь дараах тоноглолын тусламжтайгаар удирдагдаж байхаар журамд тусгасан байна:
(i)             хоёр талын радио холбоо (газрын үйлчилгээний машин механизм ба аэродромын хөдөлгөөний удирдлагын хооронд)-той байх, эсхүл
(ii)           хэрэв газрын үйлчилгээний машин механизм нь радио холбоогоор тоноглогдоогүй бол ажиллагаанд хамтран оролцож байгаа машин механизм нь хоёр талын радио холбоогоор тоноглогдсон байх,
(iii)         хоёр талын радио холбоогоор тоноглох боломжгүй тохиолдолд машин механизмыг удирдах тусгай тэмдэг, тэмдэглэгээ ба дуут дохиогоор тоноглох.
3/ аэродромын хөдөлгөөний удирдлагагүй тохиолдолд аэродромын талбайд ажиллах газрын үйлчилгээний машин механизмыг зохих тэмдэг, дохиогоор удирдах журамтай байна.
4/ аэродромын хамгаалалттай бүсэд түр болон удаан хугацаагаар нэвтрэх  эрх авсан аливаа этгээд тухайн бүсэд машин техник ашиглахаар бол аэродром эзэмшигчээс гаргасан, газрын үйлчилгээний машин механизмыг аэродромын хамгаалалттай бүсэд ажиллуулах журамтай урьдчилан танилцаж, дагаж мөрдөнө.
139.34.   Навигацийн тоног төхөөрөмжийг хамгаалах
Аэродром эзэмшигч нь:
1/ навигацийн ил харааны тоноглол, гэрэлтүүлэг, тэмдэглэгээний харагдац, аэродромын агаарын хөдөлгөөний үйлчилгээнд саад болохуйц аливаа барилга байгууламж бариулахгүй байх, ба
2/ навигацийн ил харааны тоноглол, гэрэлтүүлэг, тэмдэглэгээнд аливаа эвдрэл гэмтэл гарахаас урьдчилан сэргийлэх үүргийг хүлээнэ.
139.35.   Аэродромын бэлэн байдлын тухай мэдээлэл
Энэ дүрмийн 139.21-д заасан журмын дагуу аэродром эзэмшигч нь аэродромын нислэгийн талбайд үүссэн, нислэгийн үйл ажиллагаанд сөргөөр нөлөөлж болох аливаа эвдрэл гэмтлийн талаар НОТАМ-д нэн даруй мэдэгдэнэ.
139.36.   Аэродромын бэлэн бус байдал
(а) Аэродром эзэмшигч нь тухайн аэродром дээр аюултай нөхцөл байдал үүссэн тохиолдолд нислэгийн үйл ажиллагааг хязгаарлах тухай журам боловсруулсан байна.
(б) Аэродромын аль нэг хэсэг үйл ажиллагаанд бэлэн бус байгаа тохиолдолд нислэгийн аливаа ажиллагааг эхлүүлж болохгүй гэдгийг дээрх журмаар бататгасан байна.
139.37.   Аэродром эзэмшигчийн бүтэц, зохион байгуулалтад өөрчлөлт орох
(а) Аэродром эзэмшигчийн Үйл ажиллагааны зааварт хийгдсэн нэмэлт өөрчлөлт нь тухайн аэродромын үндсэн зориулалт, түүнтэй холбогдох төлөвлөгөө, хөтөлбөр, үйлчилгээ, систем, журам болон тоног төхөөрөмжид нөлөөлөхгүй гэдгийг аэродром эзэмшигч бататгана.
(б) Аэродром эзэмшигчийн Үйл ажиллагааны зааварт хийгдсэн нэмэлт өөрчлөлт нь аэродром эзэмшигчийн зааварт тусгагдсан журам ба энэ дүрмийн шаардлагад нийцсэн гэдгийг аэродром эзэмшигч бататгана.
(в) Аэродром эзэмшигч нь заавартаа хийгдсэн нэмэлт өөрчлөлтийн хуулбарыг ИНЕГ-ын даргад нэн даруй ирүүлнэ.
(г) Аэродром эзэмшигч нь Үйл ажиллагааны заавартаа дараах өөрчлөлтийг хийхдээ энэ тухай ИНЕГ-ын даргад танилцуулж зөвшөөрөл авсан байна:
1/ удирдах албан тушаалтныг өөрчлөх;
2/ бусад албан тушаалтныг өөрчлөх.
(д) Энэ зүйлийн (г)-д заасан өөрчлөлтийг хийх үеийн болон уг өөрчлөлтийг мөрдөх үеийн нөхцөлүүдийн талаар ИНЕГ-аас зөвлөмж өгнө.
(е) Аэродром эзэмшигч нь энэ зүйлийн (д)-д заагдсан зөвлөмжийг дагаж мөрдөнө.
(ж) Энэ дүрмийн дагуу аливаа нэмэлт өөрчлөлт хийснээр аэродромын гэрчилгээнд өөрчлөлт оруулах шаардлагатай бол аэродром эзэмшигч нь гэрчилгээг ИНЕГ-т нэн даруй ирүүлнэ.
(з) Аюулгүй ажиллагааг хангах үүднээс ИНЕГ-ын дарга шаардсан тохиолдолд, аэродром эзэмшигч нь Үйл ажиллагааны заавартаа нэмэлт өөрчлөлт хийх үүрэгтэй.
139.38.   Аюулгүй ажиллагааны хяналт, үзлэг
ИНЕГ-ын дарга, нисэхийн аюулгүй ажиллагаа болон аюулгүй байдлын шаардлагын үүднээс аэродром, бичиг баримт болон тайлан мэдээгээ шалгуулахыг аэродром эзэмшигчээс шаардаж болох ба аэродром эзэмшигч нь шаардлагатай мэдээллээр хангах үүрэгтэй.
Г БҮлэг. Аэродромын аюулгҮй байдал, хамгаалалт 139.39.   Аюулгүй байдлын үзлэг, хамгаалалт
(а) Аюулгүй байдал, хамгаалалт шаардлагатай аэродром эзэмшигч нь   энэ дүрмийн 139.19-ийн шаардлагыг дагаж мөрдөхөөс гадна аэродромын хамгаалагдсан бүсэд зөвшөөрөлгүй хүн, тээврийн хэрэгсэл нэвтрэхээс урьдчилан сэргийлэх зорилгоор хамгаалалт тогтооно.
(б) Энэ зүйлийн (а)-д заасан хамгаалалт нь:
1/ нийтийн эзэмшлийн болон аюулгүй байдлын бүсүүдийг заагласан, зохих хяналтын системээр тоноглогдсон гарц, хаалга бүхий хаалт, хашаатай байна;
2/ аюулгүй байдлын бүстэй залгаа сантехникийн нүх, суваг зэрэг нь зохих хяналттай байна.
(в) Энэ зүйлийн (б)-гийн 1/-д заасан хаалт, хашааны өндөр нь олон улсын нислэгийн үйлчилгээнд зориулагдсан аэродромын хувьд 2440 миллиметр, орон нутгийн нислэгийн үйлчилгээнд зориулагдсан аэродромын хувьд 1800 миллиметрээс багагүй өндөртэй байна.
(г) Хамгаалалт шаардлагатай аэродром эзэмшигч нь дараах арга хэмжээг авч хэрэгжүүлсэн байна:
1/ өөрийн аэродром дээр хөндлөнгийн хууль бус үйлдэлд өртсөн буюу өртөж болзошгүй гэж үзсэн агаарын хөлөг, мөн онцгой нөхцөл байдлын үед тусгаарлах шаардлагатай агаарын хөлгүүдэд зориулсан зогсоолыг аэродромын аль нэг хэсэгт бэлтгэсэн байна;
2/ олон улсын нислэгийн үйлчилгээнд зориулагдсан аэродромын цахилгаан тэжээл тасарсан, шөнийн гэрэл суултын системд гэмтэл гарсан тохиолдолд шөнийн гэрэл суултын системийн ердийн ажиллагааг тасралтгүй хангах нөөц цахилгаан үүсгүүртэй байна;
3/ энэ зүйлийн (г)-гийн 1/-д заасан тусгай зогсоолыг 30 минутын турш тасралтгүй хангах зөөврийн буюу аваарын гэрэлтүүлэгтэй байх;
4/ зорчигч, тэдгээрийн тээшинд аюулгүй байдлын үзлэг хийх дараах бүсүүдийг аэродромд бэлтгэнэ:
(i)             зорчигч, тэдгээрийн тээшинд аюулгүй байдлын үзлэгийг агаарын хөлөгт суулгахаас өмнө үзлэг хийх бүс;
(ii)           үзлэгт хамрагдсан болон үзлэгт хамрагдаагүй зорчигчдыг тусгаарлах бүс;
(iii)         үзлэгт хамрагдсан зорчигчдыг нисэн ирж байгаа болон транзит зорчигчдоос тусгаарлах бүс.
5/ үзлэгт орсон зорчигчдод дараах эд зүйлс дамжихаас урьдчилан сэргийлэх арга хэмжээг авсан байна:
(i)            бүх төрлийн галт зэвсэг;
(ii)          бүх төрлийн мэс, багаж, зэвсэг;
(iii)        бүх төрлийн сум;
(iv)        агаарын хөлөгт болон зорчигчдод аюул учруулахуйц бүх төрлийн дэлбэрэх бодис, ийм төрлийн зүйлс, тэдгээрийн эд анги.
            6/ энэ зүйлийн (г)-гийн 4/, 5/-д заасан бүсүүдэд аливаа этгээд зөвшөөрөлгүй орохоос сэргийлсэн байна;
            7/ аэродром эзэмшигч нь ажилтан, албан хаагч, гэрээт ажилчид болон ажил төрлийн холбоотой бусад хүмүүсийн нисэхийн аюулгүй байдлыг хангахад хүлээх үүрэг хариуцлагыг тодорхойлж, энэ үүргээ хэрхэн гүйцэтгэх талаар сургалт зохион байгуулна;
            8/ аэродром эзэмшигч нь нисэхийн аюулгүй байдалтай холбоотой хэрэг зөрчил гарсан тохиолдолд ИНЕГ-ын эрх бүхий этгээдэд мэдэгдэх журамтай байна;
            9/ нисэхийн аюулгүй байдалд хууль бусаар заналхийлэх эрсдэлийг багасгах үүднээс цахилгаан эрчим хүч, холбоо, ус суваг, бохир болон цэвэр ус хангамж зэрэгт аюулгүй байдлын хяналтыг тавина;
            10/ ИНЕГ-ын дарга шаардсан тохиолдолд аэродромын аюулгүйн бүсийн хамгаалалтын хашаан дээр тусгай тэмдэглэгээг байрлуулна.
139.40.   Аюулгүй байдлын үзлэг, хамгаалалт шаардлагагүй аэродромд тавигдах шаардлага
Аюулгүй байдлын үзлэг, хамгаалалт шаардлагагүй аэродром эзэмшигч нь энэ дүрмийн 139.19-ийн шаардлагыг дагаж мөрдөхөөс гадна энэ дүрмийн 139.39-ын (г)-гийн 2/, 3/, 7/, ба 8/-ын шаардлагыг хангасан байна.
Д БҮлэг. Аэродромын ашиглалт 139.41.   Ерөнхий зүйл
Аливаа этгээд дараах тохиолдолд аэродромыг ашиглаж болохгүй:
1/ тухайн этгээд, энэ дүрмийн дагуу гэрчилгээжсэн, эсхүл түр зөвшөөрөл олгогдсон аэродромын ашиглалтын хязгаарлалт, журам, стандартыг дагаж мөрдөх боломжгүй бол;
2/ хөөрөлт, буулт үйлдэх аэродром нь шөнийн гэрэл суултын системгүй, эсхүл гэрэл суултын систем нь зохих шаардлагын хэмжээнд ажиллаж чадахгүй байгаа бол;
3/ аэродром эзэмшигчийн зүгээс аэродромын аль нэг хэсэг агаарын хөлгийн үйл ажиллагаанд аюултай гэж үзэн мэдэгдсэн, эсхүл ашиглахыг хориглосон тэмдэг, тэмдэглэгээ тавьсан бол.
139.42.   Аэродром ашиглалт – агаарын тээврийн онгоц
Аэродромын талбай нь дараах шаардлагыг хангаагүй бол аливаа этгээд агаарын тээврийн үйл ажиллагаа гүйцэтгэх онгоцоор хөөрөлт, буулт үйлдэж болохгүй:
1/ тухайн талбайн газар зүйн үзүүлэлт, буултын ойртолтын бүсийн өндрийн саадны хязгаарлалт, ил харааны нислэгт ашиглагдах газрын тоноглол, цаг уурын минимум хэмжигдэхүүн, орчны гэрэлтүүлэгтэй байх,
2/ аэродромын талбай нь хөөрөх, буухад тохиромжтой байх,
3/ хөөрөх, буухад ашиглах зурвас нь хүн, мал, амьтан, машин механизм болон бусад сааднаас чөлөөлөгдсөн байх,
4/ тухайн талбай нь нислэгийн аюулгүй ажиллагааг хангаж чадах эсэхийг эрх бүхий этгээд тодорхойлсон байх,
5/ хэрэв, 30-аас дээш зорчигчийн суудалтай онгоц тогтмол хуваарийн дагуу нислэг үйлддэг бол тухайн аэродром нь энэ дүрмийн дагуу гэрчилгээжсэн байх,
6/ хэрэв тухайн аэродромыг энэ дүрмийн дагуу гэрчилгээжүүлээгүй бол онгоц нь тухайн аэродромд нислэг үйлдэх бүдүүвчийн дагуу, саадгүй бүсэд нислэг үйлдэх ба нислэг нь аливаа бусад аэродромд нислэг үйлдэх бүдүүвч, эсхүл хэрэглэлийн тусламжтайгаар буултын ойртолт үйлдэх нислэгт саад болохгүй байх.
139.43.   Аэродром ашиглалт–агаарын тээврийн бус онгоц
Аэродромын талбай нь дараах шаардлагыг хангаагүй бол аливаа этгээд агаарын тээврийн бус зорилгоор нислэг үйлдэх онгоцоор хөөрөлт, буулт үйлдэж болохгүй:
1/ аэродромын талбай нь хөөрөх, буухад тохиромжтой байх,
2/ хөөрөх, буухад ашиглах зурвас нь хүн, мал, амьтан, машин механизм болон бусад сааднаас чөлөөлөгдсөн байх,
3/ онгоц нь тухайн аэродромд нислэг үйлдэх бүдүүвчийн дагуу, саадгүй бүсэд нислэг үйлдэх ба нислэг нь аливаа бусад аэродромд нислэг үйлдэх бүдүүвч, эсхүл хэрэглэлийн тусламжтайгаар буултын ойртолт үйлдэх нислэгт саад болохгүй байх.
139.44.   Вертодром ашиглалт
(а) Дүүжин тээвэрлэлт гүйцэтгэж буй нисдэг тэрэгнээс бусад нисдэг тэргийг ашиглаж байгаа аливаа этгээд энэ зүйлийн (в)-гийн шаардлагыг хангаагүй, ашиглах талбай нь газар зүйн үзүүлэлт, өндрийн саадны хязгаарлалт, ил харааны нислэгт ашиглагдах тоноглол, орчны гэрэлтүүлэггүй бол хот, суурин газарт тухайн талбайг ашиглаж болохгүй.
(б) Хот, суурин газраас гадна нисдэг тэрэг ашиглаж байгаа болон нисдэг тэрэгний дүүжин тээвэрлэлт гүйцэтгэж буй аливаа этгээд дараах шаардлагыг хангаагүй талбайг ашиглаж болохгүй:
1/ дүүжин нислэг үйлдэхэд тохиромжтой байх,
2/ гадаргуу нь буулт, хөөрөлт үйлдэхэд тохиромжтой байх,
3/ энэ зүйлийн (в)-гийн шаардлагыг хангасан байх.
(в) Аливаа талбайг вертодром болгон ашиглахын өмнө тухайн нисдэг тэрэгний нисэх баг нь дараах зүйлийг бататгана:
1/ нисдэг тэрэг хөөрөх, буух, дүүжин нислэг үйлдэх талбай нь нислэгийн үйл ажиллагаанд шууд оролцоотой хүн болон үйлчилгээний машин, техникээс бусад аливаа сааднаас чөлөөлөгдсөн байх;
2/ буултын ойртолт болон хөөрөлт үйлдэх замыг сонгохдоо, нисдэг тэрэг авторотациар буулт үйлдэх тохиолдолд газар дээрх хүн, машин механизмд аюул учруулахгүй байх,
3/ ямар ч саадгүй бүсэд аэродромын тогтсон хөдөлгөөнд оролцох ба бусад аэродромуудын тогтсон хөдөлгөөн, хэрэглэлээр суулт хийх горимыг зөрчихгүй байна.