- Нүүр
- Сайдын тушаал
- Байгаль орчны аудит хийх ерөнхий аргачлал /БОАЖС-ын 2019 оны А/809 дүгээр тушаалаар хүчингүй болсон/
/БОАЖС-ын 2019 оны А/809 дүгээр тушаалаар хүчингүй болсон/
Байгаль орчин, ногоон хөгжлийн сайдын
2013 оны 04 дүгээр сарын 24-ны
өдрийн А-126.дугаар тушаалын 2 дугаар хавсралт
Байгаль орчны аудит хийх ерөнхий аргачлал
ОРШИЛ
НЭГ. Хэрэглэх хҮрээ
ХОЁР. Нэр томъЁо ба тодорхойлолт
ГУРАВ. Аудитын зарЧим
ДӨРӨВ. АУДИТЫН ХӨТӨЛБӨРИЙГ УДИРДАН ЗОХИЦУУЛАХ
4.1. Ерөнхий зүйл
4.2 Аудитын хөтөлбөрийн зорилго
4.3. Аудитын хөтөлбөрийн үүрэг хариуцлагууд, нөөц, журам
4.3.1. Аудитын хөтөлбөрийн үүрэг хариуцлага
4.3.2. Аудитын хөтөлбөрийн нөөц
4.3.3. Аудитын хөтөлбөрийн журам
4.4. Аудитын хөтөлбөрийг хэрэгжүүлэх
4.5. Аудитын хөтөлбөрийн тэмдэглэл хөтлөх
4.6. Аудитын хөтөлбөрийг хянан шинжлэх, хянах
ТАВ. Аудитын Үйл ажиллагаа
5.1. Ерөнхий зүйл
5.2. Аудитыг эхлүүлэх
5.2.1. Аудитын багийн ахлагчийг томилох
5.2.2. Аудитын зорилго, зорилт хүрээ, шалгуурыг тодорхойлох
5.2.3. Аудитын биелэлтийг /боломжийг/ тодорхойлох
5.2.4. Аудитын багийг сонгох
5.2.5 Аудит хийлгэгч байгууллагатай эхний байдлаар харилцаа
тогтоох
5.3. Баримт бичгийг судлах
5.4. Газар дээр нь очиж аудитын үйл ажиллагаанд бэлдэх
5.4.1. Аудитын төлөвлөгөөг бэлтгэх
5.4.2. Аудитын багийн ажил үүргийн хуваарилалт
5.4.3. Ажлын баримт бичгийг бэлтгэх
5.5. Газар дээр нь очиж аудит хийх
5.5.1. Нээлтийн хурал хийх
5.5.2. Аудитын үед харилцан мэдээлэх
5.5.3. Зааварлагч, ажиглагчдын үүрэг хариуцлага
5.5.4. Мэдээллийг цуглуулах болон батлах
5.5.6. Аудитын дүгнэлтэд бэлтгэх
5.5.7. Хаалтын хурал хийх
5.6. Аудитын тайланг бэлтгэх, батлах, тараах
5.6.1. Аудитын тайланг бэлтгэх
5.6.2. Аудитын тайланг батлах, тараах
5.7. Аудитыг дуусгах
5.8 Аудитын дүгнэлт /зөвлөмж/
.
НЭГ. Хэрэглэх хҮрээ
Байгаль орчны аудит хийх байгууллага, аж ахуй нэгж нь энэхүү аргачлалыг хэрэглэхдээ байгалийн нөөц, баялагыг ашиглан үйлдвэрлэл, үйлчилгээ эрхэлж байгаа аж ахуйн нэгж, байгууллагад хоёр жил тутам хийж, холбогдох дүгнэлт, зөвлөмж гаргах бөгөөд зөвлөмжид заасан хугацаанд захиалагч байгууллага, аж ахуй нэгж нь тайлангаа аймаг, нийслэлийн байгаль орчны албанд хүргүүлнэ.
Байгаль орчны аудит хийх зардлыг төлөвлөгөөт хугацаанд хийж байгаа тохиолдолд тухайн аж ахуйн нэгж, байгууллага, төлөвлөгөөт бус хугацаанд Засаг дарга, эсхүл байгаль орчны асуудал эрхэлсэн төрийн захиргааны төв байгууллага аудит хийлгэх шаардлагатай гэж үзсэн тохиолдолд захиалагч тал хариуцна.
Энэхүү аргачлал нь аудитын зарчим, аудитын хөтөлбөрийг явуулах, чанарын удирдлагын тогтолцооны аудит, байгаль орчны удирдлагын тогтолцооны аудит, цаашлаад чанарын болон байгаль орчны удирдлагын тогтолцооны аудиторуудын чадавхийн талаархи зөвлөмжийг өгнө.
Чанарын болон байгаль орчны удирдлагын тогтолцооны дотоод болон гадаад аудитыг хийх, аудитын хөтөлбөрийг удирдан зохицуулах шаардлагатай бүхий л байгууллагуудад энэхүү аргачлалыг хэрэглэнэ.
ХОЁР. Нэр томъЁо ба тодорхойлолт
2.1. Байгаль орчны аудит
Байгаль орчны аудит гэж байгаль орчны хууль тогтоомж, төрийн бодлого, үндэсний хөтөлбөрийн биелэлт, байгаль орчинд нөлөөлөх байдлын үнэлгээ, стандартын хэрэгжилтийг хянаж, дүгнэлт гаргах, мэргэжлийн зөвлөгөө өгөх хараат бус үйл ажиллагааг хэлэх ба байгаль орчны аудитыг төлөвлөгөөт болон төлөвлөгөөт бус гэж ангилана.
Төлөвлөгөөт аудитыг хоёр жил дутам, төлөвлөгөөт бус аудитыг Засаг дарга, эсхүл байгаль орчны асуудал эрхэлсэн төрийн захиргааны төв байгууллага аудит хийлгэх шаардлагатай гэж үзсэн тохиолдолд хийнэ.
Байгаль орчны аудит нь тухайн байгууллагын байгаль орчинд учруулж болох аливаа сөрөг нөлөө, хохирол, үр дагаврыг арилгах арга хэмжээг авах, үйлдвэр, аж ахуйн нэгж, байгууллагын экологи эдийн засгийн үр дүнг дээшлүүлэх, улмаар байгаль орчинд болон хүний эрүүл мэндэд сөрөг нөлөөгүй аргаар үйлдвэрлэл явуулахад үйлдвэр, аж ахуйн нэгж, байгууллага, иргэдэд туслах, тэднийг учирч болох алдагдал, хохирлоос сэргийлэхэд чиглэдэг.
Байгаль орчны аудитаар илэрсэн байгаль орчинд эрсдэл учруулж болзошгүй алдаа дутагдалд торгууль шийтгэл, хуулийн арга хэмжээ авахыг урьтал болгодгүй бөгөөд гаргасан алдаа, дутагдалаа холбогдох төрийн бодлого, хөтөлбөр, хууль тогтоомж, стандартын дагуу арилгах боломжийг тодорхой хугацааны дотор шаардлагатай мэргэжил арга зүйн зөвлөмжийн хамт тухайн аж ахуйн нэгжид боловсруулж өгдөгөөрөө Мэргэжлийн хяналтын байгууллага, төрийн аудитын байгууллагаас хийдэг хяналт шалгалт, байгаль орчны санхүүгийн болон гүйцэтгэлийн аудитаас ялгаатай юм.
2.2. Байгаль орчны аудитын үзүүлэлт
Байгаль орчны аудитын үзүүлэлт гэж үйлдвэр, аж ахуйн нэгж, байгууллагын зүгээс байгаль орчны хууль тогтоомж, Байгаль орчинд нөлөөлөх байдлын үнэлгээний хэрэгжилт, Монгол улсын болон олон улсын байгаль орчны стандартын тохирол, мөрдөлт, байгаль орчны мониторингийн хөтөлбөрийн хэрэгжилт, түүний үр дүн, байгаль орчны менежментийн байдал, байгаль орчинд үйл ажиллагаа явуулах зөвшөөрөл, байгаль орчныг хамгаалах ажлын үр дүн, байгаль орчны төлөвлөгөө, түүний хэрэгжилт, тухайн байгууллагын байгаль орчны тайлангийн хэрэгжилт зэргийг багтаан ойлгоно.
2.3. Байгаль орчны дотоод аудит
Нэг талын аудит гэж нэрлэгддэг дотоодын аудитыг байгууллага нь өөрийн удирдлагын байдлыг хянах, болон дотоодын бусад зорилгоор өөрөө буюу өөрийн нэрийн өмнөөс хийдэг. Мөн энэ нь байгууллага өөрөө өөрийхөө шалгуурыг хангаж байгаа эсэхийг шалгах үндэс нь болдог.
Байгаль орчны дотоод аудитыг тухайн үйлдвэр, аж ахуйн нэгж өөрийн санаачлагаар байгаль орчны аудитын үзүүлэлтийн талаар судалгааны анхдагч мэдээлэлд тулгуурлан хийх бөгөөд тухайн байгууллага нь байгаль орчны хууль тогтоомж, төрийн бодлого, үндэсний хөтөлбөрийн биелэлт, байгаль орчинд нөлөөлөх байдлын үнэлгээ, стандартын хэрэгжилтийг хянаж, сөрөг үр дагаварыг урьдчилсан байдлаар тодорхойлж дүгнэдэг.
Байгаль орчны аудитаар тухайн байгууллагын байгаль орчны гүйцэтгэлийн байдал, түүний үр дагаварыг урьдчилан тогтоож дүгнэлт гаргасны үндсэн дээр дор дурьдсан шийдвэрийг гаргаж болно. Үүнд:
а/Аудитын дүгнэлт нь тухайн байгууллагын байгаль орчны эерэг, сөрөг нөлөөлөл үр дагавар нь тухайн үед мөрдөж буй байгаль орчны хууль тогтоомж, байгаль орчинд нөлөөлөх байдлын үнэлгээ, байгаль орчны болон эрүүл ахуйн стандарт, норм, дүрэм, журмаар зөвшөөрсөн хэмжээтэй нийцэж, байгаль орчны менежментээ сайн хийж байгаа тухай гарсан бол үйл ажиллагаагаа улам баталгаажуулах арга хэмжээ авах.
б/Аудитын дүгнэлтэнд тухайн байгуулагын байгаль орчинд үзүүлэх сөрөг нөлөөлөл, үр дагавар онц уршигтай бус бөгөөд удирдлага, зохион байгуулалтын тодорхой арга хэмжээ болон хууль тогтоомжийн зохих заалтыг хангасан байвал зохих шаардлага, биелүүлэх хугацаагаа тогтоож холбогдох хүмүүст үүрэг хариуцуулагыг хугацаа зааж өгч, тодорхой нөхцөлтэйгээр хэрэгжүүлэх арга хэмжээ авах.
в/Аудитын дүгнэлтэнд гарсан үйлдвэрлэлийн үйл ажилагааны сөрөг нөлөөлөл, үр дагавар нь хүрээлэх орчинд ноцтой уршигтай болох нь тогтоогдвол түүнийг цаашид богино хугацаанд эрс өөрчилж сайжруулах арга хэмжээ авахаар шийдвэрлэх, энэ талаар байгууллагын захиргаанд мэдэгдэх
2.4. Байгаль орчны гадаад аудит
Гадаад аудитыг хоёрдогч болон гуравдагч талын аудит гэж ерөнхийд нь нэрлэдэг. Хоёрдогч талын аудитыг байгууллагыг сонирхогч тал тухайлбал үйлчлүүлэгч буюу тэдний өмнөөс өөр хүмүүс хийнэ. Гуравдагч аудитыг гадаад, бие даасан байгууллага буюу жишээ нь ISO 9001 буюу ISO 14001 зэрэг стандартын шаардлагыг хангаж байгаа эсэхийг бүртгэх, батлах эрх бүхий байгууллага явуулдаг.
Байгаль орчны гадаад аудитыг үйлчлүүлэгч байгууллагаас өөр бусад аль нэгэн үйлдвэр, аж ахуйн нэгж, төрийн захиргааны болон иргэний нийгмийн байгууллага, иргэдийн санаачлага, захиалгаар аудит эрхлэх эрх бүхий байгууллага, аж ахуй нэгж хийнэ. Гадаад буюу хөндлөнгийн аудитыг тухайн байгуулагын байгаль орчны гүйцэтгэлд хийж, байгууллагын байгаль орчинд нөлөөлөх эерэг, сөрөг нөлөө, үр дагавар, хамрах хүрээ, учруулах хохирлын байдлыг нотолгоо баримттайгаар олж тогтоож, зохих дүгнэлт бүхий тайлан бэлтгэнэ. Шаардлагатай гэж үзвэл байгаль орчны аудитыг хийхэд холбогдох нарийн мэргэжлийн мэргэжилтэн, шинжээчдийг оролцуулж болох мэдээллийн үнэн зөвийг тухайн шинжээч хариуцна.
2.5. Нэгдмэл аудит
Чанарын менежментийн тогтолцоо болон байгаль орчны удирдлагын тогтолцоонд хамт аудит хийвэл нэгдмэл аудит гэж нэрлэнэ. Мөн гүйцэтгэлийн аудит, байгаль орчны менежментийн системд хийх аудит, эрсдлийн аудитыг хамтатган ойлгоно.
2.6. Хамтарсан аудит
Хоёр буюу түүнээс дээш аудитын байгууллага нэг байгууллагад аудит хийвэл түүнийг хамтарсан аудит гэж нэрлэнэ.
2.7. Аудитын шалгуур
Байгаль орчныг хамгаалах талаарх төрийн бодлого, хууль тогтоомж, стандартаар тогтоосон шаардлагын цогцыг хэлнэ. Аудитын шалгуурыг аудитын нотолгоог харьцуулах ишлэл болгон ашиглагддаг.
2.8. Аудитын нотолгоо
Аудитын шалгууртай холбоотой баталгаатай тэмдэглэл, баримт бичиг, бусад мэдээллийг хэлнэ. Аудитын нотолгоо нь тоон болон чанарын үзүүлэлтээр байж болно.
2.9. Аудитын үнэлэмж
Аудитын шалгууртай харьцуулан цуглуулсан аудитын нотолгооны үнэлгээний үр дүнг хэлнэ. Аудитын үнэлэмжээр аудитын шалгуурыг хангаж байгаа болон нийцэхгүй байгаа зүйл буюу цаашид сайжруулах боломжтой зүйлийн аль аль нь харагдана.
2.10. Аудитын дүгнэлт
Аудитын зорилт болон аудитын үнэлэмжийн бүх мэдээллийг авч үзсэний дараа аудитын багийн гаргасан аудитын үр дүнг хэлнэ.
2.11. Аудитын үйлчлүүлэгч
Аудит хийлгэх хүсэлт гаргасан байгууллага буюу хувь хүнийг хэлнэ. Аудитын үйлчлүүлэгч нь аудит хийлгэгч өөрөө юм уу эсвэл аудит хийлгэх зохицуулалтын болон гэрээгээр хүлээсэн эрхтэй ямар ч байгууллага байж болно. Байгаль орчны аудитыг төлөвлөгөөт хугацаанд хийж байгаа тохиолдолд тухайн аж ахуйн нэгж, байгууллага, төлөвлөгөөт бус хугацаанд Засаг дарга, эсхүл байгаль орчны асуудал эрхэлсэн төрийн захиргааны төв байгууллага аудитын үйлчлүүлэгч байна.
2.12. Аудит хийлгэгч
Аудит хийлгэж буй байгууллага
2.13. Байгаль орчны аудит хийх хуулийн этгээд
Байгаль орчны аудит хийх хуулийн этгээд гэдэгт байгаль орчны аудитаар гарсан дүгнэлт, зөвлөмжийн үнэн зөв байдал, түүнтэй холбогдон гарах үр дагаварыг өөрийн хөрөнгөөр бүрэн хариуцах чавдар бүхий байгаль орчныг хамгаалах чиглэлээр үйл ажиллагаа явуулдаг байгаль орчны аудит хийх эрх бүхий компани, аж ахуйн нэгжийг ойлгоно. Байгаль орчны аудитын ажлыг гүйцэтгэх ажлын туршлагатай, мэргэжлийн өндөр ур чадвартай мэргэшсэн гишүүдээс бүрдсэн аудитын баг, байгаль орчны аудитыг хийх дотоод стандарт, аргачлалтай байна.
2.14. Аудитын баг
Аудит хийхээр томилогдсон нэг буюу түүнээс дээш гишүүд шаардлагатай тохиолдолд техникийн экспертээс туслалцаа авч болно. Байгаль орчны аудит эрхлэх байгууллагын удирдлага буюу мэргэжлийн шийдвэр гаргах, тайлан дүгнэлтийн эцсийн хариуцлагыг хүлээх эрх бүхий албан тушаалтан нь аудитын багийн ахлагч байна. Байгаль орчны аудитын багийн гуравны хоёроос доошгүй нь орон тооны мэргэшсэн боловсон хүчин байх ба холбогдох сургалтын хөтөлбөрийн дагуу сургалтанд хамрагдсан хүнийг ойлгоно.
2.15. Аудитын хөтөлбөр
Тодорхой цаг хугацаанд төлөвлөгдсөн болон тусгай зорилгод чиглэсэн нэг буюу түүнээс дээш аудитын цогц зорилтыг хэлнэ. Аудитын хөтөлбөрт аудитыг төлөвлөх, зохион байгуулах, явуулахад шаардлагатай бүх үйл ажиллагаа орно.
2.16. Аудитын төлөвлөгөө
Аудит хийх үйл ажиллагаа болон бэлтгэл ажлын тодорхойлолтыг хэлнэ.
2.17. Аудитын хамрах хүрээ
Аудитын хэмжээ болон хил хязгаарыг хэлнэ. Ерөнхийдөө аудитын хүрээгээр байршил, зохион байгуулалтын нэгж, үйл ажиллагаа, үйл явц, цаашлаад хамрах хугацааг тодорхойлно.
2.18. Чадвар
Хувийн онцлог шинж чанар болон мэдлэг ур чадвараа ашиглах чадварыг хэлнэ.
ГУРАВ. Аудитын зарЧим
Байгаль орчны аудит нь хэд хэдэн төрлийн зарчим дээр тулгуурлан аудитыг тодорхойлдог. Энэ нь аудитын үр дүнг дээшлүүлэх, тухайн аудит хийлгэгч байгууллага гүйцэтгэлээ сайжруулахад гол анхаарах үзүүлэлтийн талаар мэдээлэл өгч, удирдлагын бодлого, хяналтыг дэмжих гол хөшүүрэг болж өгдөг. Эдгээр зарчмуудыг мөрдсөнөөр оновчтой, шаардлага хангасан аудитын дүгнэлт, зөвлөмж гаргах, мөн аудиторыг хараат бус, ижил нөхцөлд адил дүгнэлтэд хүрэх урьдчилсан суурь нөхцөл болдог.
Эдгээр зарчмууд нь аудитын багийн гишүүдэд хамааралтай. Үүнд:
а). Ёс зүйн: мэргэжлийн суурь
Үнэнч, шударга, итгэлтэй, няхуур байдал нь аудит хийхэд чухал үүрэг гүйцэтгэнэ.
б). Шударга байдал: үнэн зөв, нямбай илтгэх үүрэг
Аудитын үнэлэмж, аудитын дүгнэлт, аудитын тайлан зэрэг нь аудитын үйл ажиллагааг үнэн зөв, нарийн нямбай тусгана. Аудит хийх үед тулгарсан томоохон бэрхшээл болон аудитын баг болон аудит хийлгэж буй байгууллагын хоорондын шийдэгдээгүй ялгаатай үзэл бодлыг тайландаа бичнэ.
в). Мэргэжлийн ур чадвар аудит хийхдээ хянамгай ухаалаг шүүмжлэлтэй хандах чадварыг ашиглах
Гишүүн нь гүйцэтгэх ажил болон аудитын үйлчлүүлэгч болон бусад сонирхогч талуудын итгэлцлийн дагуу нямбай хичээл зүтгэлтэй ажиллана. Эзэмшвэл зохих мэдлэг, чадвартай байх нь хамгийн чухал хүчин зүйл юм.
Дараахи зарчмууд нь хараат бус, системчлэгдсэн аудитад хамааралтай.
г). Хараат бус байдал: аудитын шударга явагдах болон аудитын дүгнэлтийг үнэн зөв гаргах үндэс
Аудитын багийн гүшүүд нь аудит хийж байгаа үйл ажиллагаанаасаа үл хамааралтай байх бөгөөд ашиг сонирхолын зөрчлөөс ангид байна. Гишүүд нь аудитын үнэлэмж болон дүгнэлтийг зөвхөн аудитын нотолгоон дээр үндэслэхийг үндсэн зарчмаа болгон ажиллах шаардлагатай
д). Нотолгоонд түшиглэсэн хандлага: аудит хийхдээ системчлэгдсэн үйл ажиллагаагаар үнэн зөв дахин сэргээгдэх аудитын дүгнэлтэд хүрэх оновчтой арга
Аудитын нотолгоо нь баталгаажсан байна. Аудит нь хязгаартай цаг хугацаанд хязгаарлагдмал нөөцөөр хийгддэг учраас бодит мэдээлэл дээр үндэслэгддэг.
ДӨРӨВ. АУДИТЫН ХӨТӨЛБӨРИЙГ УДИРДАН ЗОХИЦУУЛАХ
4.1. Ерөнхий зүйл
Аудитын хөтөлбөрт аудит хийлгэгч байгууллагын цар хүрээ, үйл ажиллагааны төрөл өвөрмөц нарийн шинж ээргээс хамааран нэг буюу түүнээс дээш аудит орж болно. Тэдгээр аудит нь өөр өөрийн зорилготой байж болох бөгөөд хөтөлбөрт хамтарсан болон нийлмэл аудит орж болно. /Жишээ нь: “Байгаль орчныг хамгаалах тухай” хуулийн 101дүгээр зүйл/
Аудитын хөтөлбөрт аудитын төрөл, тоо хэмжээг төлөвлөх, зохион байгуулах, тодорхой хугацаанд аудитыг үр дүнтэй, ашигтайгаар явуулах, нөөцөөр хангахын тулд хийх шаардлагатай бүх үйл ажиллагаа орно. Байгууллага нэгээс дээш аудитын хөтөлбөрийг зохиож болно.
Аудитын хөтөлбөрийг хэрэгжүүлэх үүрэг хариуцлага хүлээсэн этгээд:
- Аудитын хөтөлбөрийг зохиох, хэрэгжүүлэх, хянан шинжлэх, сайжруулах
- Шаардлагатай нөөцийг тодорхойлж, эдгээр шаардлага хангагдсан эсэхийг батлана.
Аудитын хөтөлбөрийг хэрэгжүүлэх үйл явцын дарааллыг зураг 1-д үзүүлэв.