A

A

A

Бүлэг: 1979

Засгийн газрын 2013 оны 239 дүгээр

    тогтоолын хавсралт

 

ЭКСПОРТЫГ ДЭМЖИХ ХӨТӨЛБӨР

 

Нэг. Нийтлэг үндэслэл

 

1.1. Монгол Улсын экспортын өнөөгийн байдал

 

Манай улсын гадаад худалдааны нийт бараа эргэлт жилээс жилд өсөн нэмэгдэж 2012 оны байдлаар 11 тэрбум ам.доллар давсан хэдий ч худалдааны алдагдал жилээс жилд нэмэгдэж 2012 онд 2.4 тэрбум ам.долларт хүрч өмнөх оноос 1.3 дахин нэмэгдсэн байна. Сүүлийн таван жилд импортын өсөлт жилд дунджаар 75 хувь, экспортын өсөлт 23 хувь байгаа бөгөөд эрдэс баялгийн экспорт жилээс жилд нэмэгдэж, 2012 оны эцсийн байдлаар нийт экспортын 90 гаруй хувийг эзлэх болсон нь Монгол Улсын гадаад худалдааны зохистой бүтэц, улмаар эдийн засгийн тогтвортой өсөлт, эдийн засгийн хөгжлийн тэнцвэртэй байдал алдагдах томоохон эрсдэлийг үүсгэж байна.

 

Гадаад худалдааны алдагдал ДНБ-ий 24 хувьд хүрч, экспортын зах зээлийн нэг улсаас хамаарах хамаарал нэмэгдсээр байна. Тухайлбал, 2002 онд экспортын 41 хувийг БНХАУ-д гаргаж байсан бол 2012 онд 91.9 хувийг эзлэх болжээ. Энэ нөхцөл байдал манай улсыг түүхий эдийн хавсарга улс болох, эдийн засгийн хараат бус байдал, үндэсний аюулгүй байдалд сөргөөр нөлөөлж байна.

 

Энэхүү ихээхэн эрсдэл бүхий нөхцөл байдалд хүргээд байгаа гол шалтгаанаас дурдвал:

 

1) Экспортын цөөн бөгөөд гол төлөв түүхий эд (нэмүү өртөг шингээгүй, боловсруулалт хийгдээгүй эрдэс бүтээгдэхүүн) давамгайлсан бүтэц;

 

2) Дэлхийн зах зээлийн үнийн хэлбэлзэл, худалдан авагчийн үнэ тулгах давуу талыг зохицуулах тогтолцоо бүрдүүлж чадаагүй;

 

3) Экспортын өрсөлдөх чадвар сул, өрсөлдөх чадвараа дээшлүүлэх санхүүгийн бүтэц тогтолцоо, эх үүсвэр байхгүй;

 

4) Импортыг орлох дотоодын үйлдвэрлэлийг дэмжих, экспортыг дэмжихэд зайлшгүй шаардлагатай импортын (тоног төхөөрөмж, ноу-хау гэх мэт) орчин бүрдүүлээгүй;

 

5) Гадаад худалдааны тарифын бус зохицуулалт хөгжөөгүй, хил гаалийн зохистой үйл ажиллагаа хангалтгүй зэрэг болно.

 

 Манай улсад эрдэс баялгийн бус бүтээгдэхүүн, ялангуяа хөдөө аж ахуйн гаралтай “Монгол брэнд”-ийн бүтээгдэхүүний экспортын ихээхэн боломж байсаар байна. Ноолуур, арьс ширийг дотоодод боловсруулах хангалттай хүчин чадал байсаар байтал түүхийгээр нь экспортолж байна. Түүнчлэн мах, үр тариа, чацаргана зэрэг бүтээгдээхүүнийг гадаад зах зээлийн эрэлт өндөр байхад экспортлох зохистой тогтолцоог бүрдүүлж чадаагүй, түүнчлэн сүү сүүн бүтээгдэхүүнийг импортлоход хүрсэн байна.

 

Бусад улс орнуудын туршлагаас харахад гадаад худалдааг дэмжсэн цогц бодлогыг  хэрэгжүүлдэг байна. Үүнд:

 

 

1) Экспортыг нэмэгдүүлэх санхүүгийн бус дэмжлэг буюу "Зөөлөн дэмжлэг". Энэ нь зах зээлийн судалгаа хийх, зөвлөгөө өгөх гэх мэт тодорхой зохион байгуулалттай дараах арга хэмжээнүүд байна:

 

            а) бараа бүтээгдэх экспортлох хүсэлтэй дотоодын үйлдвэрлэгчид зах зээлийн судалгаа хийж өгөх (тухайн бүтээгдэхүүнийг аль зах зээл дээр гаргахад тохиромжтой, тухайн зах зээлийн онцлог, анхаарах зүйл гэх мэт), тухайн зах зээлд ажиллахад биелүүлэх шаардлагатай захиргааны шинж чанартай шаардлага (бүрдүүлэх материал, гаалийн тарифын нөхцөл үйлчлэх гэх мэт), техник стандартын шаардлагын талаархи мэдээллээр хангах;

 

            б) бүтээгдэхүүн нь зах зээлийн шаардлага хангах түвшинд үйлдвэрлэхэд зөвлөгөө, туслалцаа үзүүлэх (дизайн, технологи, маркетинг менежмент гэх мэт асуудлуудаар мэргэжлийн өндөр ур чадвартай зөвлөхийн үйлчилгээгээр хангах);

 

            в) бараа бүтээгдэхүүнийг сурталчлах үйл ажиллагааг зохион байгуулах, тухайн зах зээлд нэвтрэн ороход дэмжлэг үзүүлэх.

 

2) Гадаад худалдааны эрсдэлээс хамгаалах даатгалын тогтолцоо. Гадаад худалдаа нь арилжааны болон улс төрийн томоохон эрсдэлийг дагуулдаг бөгөөд зарим аж ахуйн нэгж ийм төрлийн эрсдэлийг тоцоолох чадваргүй байдаг. Иймээс:

           

а) арилжааны (худалдан авагч дампуурсан, төлөхөөс татгалзсан гэх мэт) эрсдэлийг даатгах;

           

            б) улс төрийн (дайн, бослого, гадаад улсын төрөөс шууд худалдааг зогсоох г.м.) эрсдэлийг даатгах;

 

            в) валютын ханшны эрсдэлийг даатгах;

 

            г) эрсдэлийн үнэлгээ хийх үйлчилгээ үзүүлэх;

 

            д) өрийн бүрдүүлэлт хангах үйлчилгээ үзүүлэх.

 

3) Гадаад орны худалдан авагчдад үндэсний компанийн бараа, үйлчилгээ хүргэх баталгаа гаргаж өгөх. Үүнийг ихэвчлэн экспортын даатгалын байгууллага хариуцаж гүйцэтгэдэг.

 

4) Хувийн хэвшил сайн хөгжөөгүй оронд гадаад худалдааны хэлцэл хийх, худалдан авалт буюу борлуулалтыг санхүүжүүлэх чадвараар дутмаг байдаг. Тиймээс бусад оронд Экспорт-Импортын банк дараах чиглэлээр үйл ажиллагаа явуулдаг:

 

            а) гадаад худалдааны эргэлтийн хөрөнгийн хөнгөлөлттэй зээл;

 

            б) гадаадын худалдан авагчдын хөнгөлөлттэй зээл;

 

            в) аккредитивын санхүүжилт буюу эх үүсвэр бүрдүүлэлт;

 

            г) бараа, үйлчилгээ хүргэлтийн баталгааны санхүүжилт;

 

            д) факторингийн буюу авлагын арилжааны санхүүжилт;

 

            е) дотоодын хүүгийн түвшний зөрүүний санхүүжилт;

 

            ж) гадаад худалдааг хувийн хэвшлээс санхүүжүүлэх чадварыг дээшлүүлэх зэрэг арга хэмжээ орно.

 

Гадаад худалдааг санхүүгийн аргаар дэмжиж байгаа зарим орны байгууллагууд:

 

Улс

Даатгал

Баталгаа

Санхүүжилт

Эхэлсэн

Хөгжингүй орон

1

Австрали Улс

EFIC

EFIC

EFIC

1956 он

2

Бүгд Найрамдах Австри Улс

Kontrollbank (OKB)

Kontrollbank (OKB)

Kontrollbank (OKB)

1950 он

3

АНУ

US Eximbank

US Eximbank, OPIC, CCC

US Eximbank, OPIC

1934 он

4

Бельгийн Вант Улс

ONDD

ONDD

ONDD

1921 он

5

ХБНГУ

Euler Hermes (хувийн)

Euler Hermes (хувийн)

KfW Bankengruppe

1948 он

6

Бүгд Найрамдах Грек Улс

ECIO

ECIO

байхгүй

1988 он

7

Данийн Вант Улс

EKF

EKF

EKF

-

8

Бүгд Найрамдах Ирланд Улс

1998 онд төгссөн

1998 онд төгссөн

1998 онд төгссөн

1953 он

9

Испани Улс

CESCE

CESCE

байхгүй

1970 он

10

Бүгд Найрамдах Итали Улс

SACE

SACE

SIMEST (хувийн)

-

11

Их Британи, Умард Ирландын Нэгдсэн Вант Улс

ECGD

ECGD

ECGD

-

12

Канад Улс

EDC

EDC

EDC

1944 он

13

Люксембургийн Их Гүнт Улс

ODL

ODL

SNCI

1961 он

14

Нидерландын Вант Улс

Atradius (хувийн)

Atradius (хувийн)

байхгүй

-

15

Норвегийн Вант Улс

GIEK

GIEK

Eksportfi-ns ASA

1962 он

16

Бүгд Найрамдах Португал Улс

COSEC

COSEC

CGF

1969 он

17

Бүгд Найрамдах Сингапур Улс

ECICS

ECICS

Inter-tio-l Factors Ltd.

1975 он

18

Бүгд Найрамдах Финланд Улс

Finnvera

Finnvera

FIDE (100% Finnvera)

-

19

Бүгд Найрамдах Франц Улс

COFACE (хувийн)

COFACE (хувийн)

NATEXIS

1946 он

20

БНХАУ (Хонг-Конг)

HKECIC

HKECIC

байхгүй

1966 он

21

Шведийн Вант Улс

EKN

EKN

SEK

1933 он

22

Швейцарийн Холбооны Улс

SERV

SERV

байхгүй

-

23

Шинэ Зеланд Улс

ECO

ECO

байхгүй

2001 он

24

Япон Улс

NEXI

NEXI

JBIC

-

Шилжилтийн эдийн засагтай орон

1

Бүгд Найрамдах Чех Улс

EGAP

EGAP

CEB (23% EGAP)

1992 он

2

Бүгд Найрамдах Беларусь Улс

EXIMGARANT

EXIMGARANT

байхгүй

2001 он

3

Бүгд Найрамдах Болгар Улс

BAEZ

Байхгүй

BAEZ

1998 он

4

Босни-Герцеговин Улс

IGA

IGA

IGA

1996 он

5

Бүгд Найрамдах Казахстан Улс

KAZEXPORTGARANT

KAZEXPORTGARANT

KAZEXPORTGARANT

2003 он

6

Бүгд Найрамдах Латви Улс

LGA

LGA

LGA

1998 он

7

Бүгд Найрамдах Македони Улс

MBDP

MBDP

MBDP

1998 он

8

ОХУ

EXIAR

EXIAR

байхгүй

2011 он

9

Бүгд Найрамдах Польш Улс

KUKE

KUKE

байхгүй

1991 он

10

Румын Улс

Romania Eximbank

Romania Eximbank

Romania Eximbank

1992 он

11

Серби, Мотенегро Улс

AOFI

AOFI

AOFI

2005 он

12

Бүгд Найрамдах Словак Улс

Slovak Eximbank

Slovak Eximbank

Slovak Eximbank

1997 он

13

Бүгд Найрамдах Словени Улс

SEC

SEC

SEC

1992 он

14

Бүгд Найрамдах Узбек Улс

UzbekInvest

UzbekInvest

байхгүй

1994 он

15

Украйн Улс

UkrEximbank

UkrEximbank

UkrEximbank

1992 он

16

Бүгд Найрамдах Унгар Улс

MEHIB

MEHIB

Magyar EXIMBANK

1990 он

17

Бүгд Найрамдах Хорват Улс

HBOR

HBOR

HBOR

-

18

Бүгд Найрамдах Эстони Улс

KREDEX

KREDEX

KREDEX

-

Хөгжиж байгаа орон

1

Бүгд Найрамдах Турк Улс

Turk Eximbank

Turk Eximbank

Turk Eximbank

1987 он

2

Арабын Нэгдсэн Эмират Улс

ECIE

Байхгүй

ECIE

2006 он

3

Ботсвана

BECI

BECI

байхгүй

1996 он

4

Арабын Бүгд Найрамдах Египет Улс

ECGE

ECGE

байхгүй

1992 он

5

Йорданы Хашимитын Вант Улс

JLGC

JLGC

JLGC

1994 он

6

Лалын Бүгд Найрамдах Иран Улс

байхгүй

EGFI

EGFI

1973 он

7

Катар Улс

байхгүй

Байхгүй

QDB

-

8

Бүгд Найрамдах Ливан Улс

LCI

LCI

LCI

2001 он

9

Мексикийн Нэгдсэн Улс

Bancomext

Bancomext

Bancomext

1937 он

10

Оманы Султант Улс

ECGA

Байхгүй

ECGA

1991 он

11

Өмнөд Африкын Бүгд Найрамдах Улс

ECIC

Байхгүй

ECIC

-

12

Саудын Арабын Вант Улс

AUG

SEP

SEP

1999 он

13

Бүгд Найрамдах Солонгос Улс

KEIC

KEIC

Korea Eximbank

1968 он

14

Бүгд Найрамдах  Ардчилсан Судан Улс

NAIFE

NAIFE

NAIFE

-

15

БНХАУ (Тайван)

Ex-Im ROC

Ex-Im ROC

Ex-Im ROC

1979 он

16

Тайландын Вант Улс

THAI EXIMBANK

THAI EXIMBANK

THAI EXIMBANK

1993 он

17

Бүгд Найрамдах Филиппин Улс

PHILEXIM

PHILEXIM

PHILEXIM

1977 он

18

БНХАУ

SINOSURE

SINOSURE

Exim Bank of China

1994 он

 

Эх сурвалж: OECD, Berne Union

 

5) Суурь хэрэглээний бараа бүтээгдэхүүний хувьд цөөн тооны нийлүүлэгчтэй улс оронд цөөн тооны томоохон худалдан авагч давамгайлах нь элбэг байдаг. Ийм зах зээлд амжилттай ажиллахын тулд нийлүүлэгч орон үндэсний болон үндэстэн дамнасан зохион байгуулалттайгаар үнэ тогтоож оролцдог. Тухайлбал АНУ-ын сайн дурын хөдөө аж ахуйн бүтээгдэхүүн үйлдвэрлэгчдийн холбоод, Шинэ Зеландын сүүний холбоо, Канадын буудайн холбоод, ОХУ-ын төрийн дэмжлэгтэй газрын тос, байгалийн хийн экспортлогчид, БНХАУ-ын төрийн зохицуулалттай газрын ховор элементийн экспортлогчид, Чили Улсын Коделко зэргийг ийм "нэг цонх"-ны бодлогын хэлбэр гэж үзэж болно.

 

Манай улсын нөхцөлд зарим бараа бүтээгдэхүүн, салбарын түвшинд экспортын "Нэг цонх"-ны бодлого хэрэгжүүлэх шаардлагатай нь тодорхой болоод байгаа. Иймд "Нэг цонх"-г төрөөс хэрхэн, яаж зохицуулах, дэмжлэг үзүүлэх талаар нэгдсэн бодлого байх нь чухал юм.

 

"Нэг цонх"-ны бодлоггүй тохиолдолд гадаад худалдааны санхүүжилт ихээхэн өндөр өртөгтэй, экспортын томоохон салбарууд үүсч хөгжих бололцоогүй болдог байна. Бусад орны туршлагаас харахад, энэхүү тогтолцоог бодлогоор дэмжих, шаардлагатай экспортын салбаруудыг бий болгох нь их үр ашигтай байна.

 

            1.2. Экспортыг дэмжих хөтөлбөр боловсруулах үндэслэл, шаардлага

 

            Энэхүү хөтөлбөрийг боловсруулахад Монгол Улсын Мянганы хөгжлийн зорилтод суурилсан Үндэсний хөгжлийн цогц бодлого, Үндэсний аюулгүй байдлын үзэл баримтлал, Гадаад бодлогын үзэл баримтлал, Гадаад харилцааг эдийн засагжуулах хөтөлбөр, Экологийн цэвэр бүтээгдэхүүн хөтөлбөр, Аж үйлдвэржүүлэх хөтөлбөр зэрэг баримт бичиг болон Монгол Улсын Засгийн газрын 2012-2016 оны үйл ажиллагааны мөрийн хөтөлбөрийг үндэслэл болгов.

           

            Монгол Улсын Засгийн газрын үйл ажиллагааны хөтөлбөрт экспортын бүтээгдэхүүний үйлдвэрлэл, тэр дундаа уул уурхайн бус экспортыг дэмжих, хөгжүүлэх үндэсний хөтөлбөрийг хувийн хэвшлийн оролцоотой боловсруулан хэрэгжүүлэх, эрдэс баялгийн экспортыг “Нэг цонх”-ны бодлогоор хэрэгжүүлэх, нэмүү өртөг шингэсэн бүтээгдэхүүний экспортыг нэмэгдүүлэх бодлого баримтлах тухай заасан байгаа.

 

            Монгол Улсын эдийн засаг уул уурхайн салбараас хараат болж байгаа нь нийгэм, эдийн засгийн тогтвортой хөгжилд урт хугацаанд сөргөөр нөлөөлөхөөр байна. Эрдэс баялгийн салбар 2012 оны эцсийн байдлаар нийт экспортын        93%-ийг, нийт валютын дотогшлох урсгалын 70%-ийг, улсын төсвийн орлогын 22%-ийг, ДНБ-ий 19%-ийг тус тус эзэлж байна. Энэ нь дотоодын эдийн засаг түүхий эдийн дэлхийн зах зээл дээрх үнийн мөчлөгийг дагаж хэлбэлзэх, ажилгүйдэл, ядуурал, орлогын тэгш бус байдал өсөх, бусад салбарын гадаад, дотоод зах зээл дээрх өрсөлдөх чадвар муудах зэрэг сөрөг нөлөө үзүүлдэг тул экспортын бүтээгдэхүүний нэр төрлийг олшруулах, экспортын бүтээгдэхүүний үйлдвэрлэлийг хөгжүүлэх шаардлагыг бий болгож байна.

           

            Дээрх нөхцөл байдал нь эдийн засгийг төрөлжүүлэх, тэр дундаа уул уурхайн бус салбарын экспортыг бодитой дэмжих цаашлаад экспорт, импортын  нэгдсэн тогтолцоог бий болгох буюу "Нэг цонх"-ны бодлогыг хэрэгжүүлэх хөтөлбөр боловсруулан хэрэгжүүлэх шаардлагатайг нотолж байна.

 

Хоёр. Хөтөлбөрийн зорилго, зорилт

 

2.1. Зорилго:

 

            Хөтөлбөрийн зорилго нь Монгол Улсын экспортын орлогыг нэмэгдүүлэх, гадаад худалдааны бүтцийн зохистой байдлыг хангах, экспорт, импортыг орлох дотоодын үйлдвэрлэлийг дэмжих, экспортын үр ашигтай санхүүжилтийг хангах, экспортын болон экспортыг дэмжих импортын лизингийн үйлчилгээ үзүүлэх байгууламжийн тогтолцоог үүсгэн хөгжүүлэхэд оршино.

 

2.2. Зорилтууд:

 

                        2.2.1. экспортыг нэмэгдүүлэх буюу экспортлогчийг шинэ зах зээлд нэвтрэх, байр сууриа бэхжүүлэхэд зах зээлийн судалгаа, маркетингийн зөвлөгөө зэрэг "зөөлөн дэмжлэг"-ийн бодлогыг хэрэгжүүлэх, экспортыг дэмжих импортын лизингийн үйлчилгээ үзүүлэх байгууламжийн тогтолцоог бүрдүүлэх;

           

                        2.2.2. экспортын болон импортыг орлох дотоодын үйлдвэрлэлийн санхүүжилтийн оновчтой тогтолцоо, байгууламжийн орчинг бүрдүүлэх;

 

                        2.2.3. экспортлогчийн санхүүгийн болон бусад зардлыг бууруулах байгууламжийн орчинг бүрдүүлэх;

 

2.2.4. экспортын "нэг цонх"-ны бодлогыг хувийн хэвшлийн санаачлага, манлайллыг дэмжих замаар хэрэгжүүлэх;

 

                        2.2.5. хил гаалийн үр ашигтай, шуурхай үйлчилгээг хангах, тарифын бус зохицуулалтын аргачлал боловсруулж нэвтрүүлэх, экспортын тээврийн тогтолцооны үр ашгийг дээшлүүлэх.

                       

 

 

 

 

 

Гурав. Хөтөлбөрийг хэрэгжүүлэх арга хэмжээ

 

            Дэвшүүлсэн зорилтыг дараах үйл ажиллагаагаар хэрэгжүүлнэ:

 

            Экспортыг нэмэгдүүлэх буюу экспортлогчид шинэ зах зээлд нэвтрэх, байр сууриа бэхжүүлэхэд зах зээлийн судалгаа, маркетингийн зөвлөгөө зэрэг "зөөлөн дэмжлэг"-ийн бодлогыг хэрэгжүүлэх, экспортыг дэмжих импортын лизингийн үйлчилгээ үзүүлэх байгууламжийн тогтолцоог бүрдүүлэх зорилтын хүрээнд:

 

            3.1. Экспортыг нэмэгдүүлэх, мөн экспортыг дэмжих импортын лизингийн үйлчилгээ үзүүлэх нэгж болох төрийн өмчит компанийг үүсгэн байгуулах;

           

            3.2. Экспортыг нэмэгдүүлэх, мөн экспортыг дэмжих импортын лизингийн үйлчилгээ үзүүлэх нэгж болох төрийн өмчит компанийн үйл ажиллагаагаа явуулах эрх зүйн орчинг бүрдүүлэх. Үүнд:

 

                        3.2.1. гадаад худалдааны асуудал эрхэлсэн Төрийн захиргааны төв байгууллагын зүгээс компанийг бодлогын удирдамжаар хангах;

 

                        3.2.2. компанийн үйл ажиллагааг салбарын бодлого хариуцсан яамд, салбарын холбоод, Монголын үндэсний худалдаа аж үйлдвэрийн танхимын үйл ажиллагаатай уялдуулах;

 

                        3.2.3. омпанийн үйл ажиллагааг гадаад худалдааны түнш орон, байгууллагатай хэрэгжүүлэх хамтын ажиллагаатай уялдуулах.

 

3.3. Түнш орны хөнгөлөлтийн ерөнхий системд хамрагдах;

           

3.4. Худалдааны түнш оронтой хоёр талын болон бүс нутгийн худалдааны хэлэлцээр байгуулах;

           

            3.5. Экспортын бараа, бүтээгдэхүүнийг дэмжих зорилго бүхий татварын эрх зүйн зохицуулалтыг боловсронгуй болгох;

 

            3.6. Экспортын бараа, бүтээгдэхүүний үндэсний стандартыг боловсронгуй болгох, шинэ технологи нэвтрүүлэх, олон улсын стандартад нийцүүлэх;

           

            3.7. Үндэсний брэнд бүтээгдэхүүнийг тодорхойлон, үйлдвэр, худалдааны чиглэлээр санхүүгийн дэмжлэг үзүүлэх;

 

            3.8. Үндэсний бараа, бүтээгдэхүүнийг гадаад оронд сурталчлах;

           

            3.9. Экспортлогчийн зах зээлийн судалгаа, марктетингийн үйлчилгээ үзүүлэх үйл ажиллагаа эрхэлдэг аж ахуйн нэгжийг дэмжин хөгжүүлэх.

 

            Экспортын болон импортыг орлох дотоодын үйлдвэрлэлийн санхүүжилтийн оновчтой тогтолцоо, байгууламжийн орчинг бүрдүүлэх зорилтын хүрээнд:

           

            3.10. Экспорт, импортыг орлох дотоодын үйлдвэрлэлийг дэмжих санхүүжилтийг хийх эрх үүргийг Монгол Улсын Хөгжлийн банк (Хөгжлийн банк)-нд олгох эрх зүйн орчныг бүрдүүлэх;

 

 

 

            3.11. Хөгжлийн банкнаас гадаад худалдааны эргэлтийн хөрөнгийг санхүүжүүлэх үйл ажиллагааны эдийн засгийн суурийг хангах, бие даан хөрөнгийн эх үүсвэр бүрдүүлэх боломжийг бий болгох үүднээс дараах арга хэмжээг авах:

 

                        3.11.1. Хөгжлийн банкны эрсдэл даах чадварыг сайжруулах үүднээс Монгол Улсын эрдэс баялгийн бус экспортын жилийн нийт хэмжээний талаас доошгүйтэй тэнцэх хэмжээний хөрөнгөөр дүрмийн санг бүрдүүлж байх;

 

                        3.11.2. Хөгжлийн банк нь экспортыг дэмжих хөрөнгийн эх үүсвэр бүрдүүлэх чиглэлээр Монголбанк, гадаад ороны ЭксИм банк, дотоод болон гадаадын санхүүгийн байгууллага, банктай хамтран ажиллах;

 

                        3.11.3. олон улсын зээлжих зэрэглэл тогтоох байгууллагатай хамтран ажиллаж, банкны санхүүжих чадавхийн зэрэглэлийг  Засгийн газартай ижил түвшинд тогтоох боломжоор ханган ажиллах;

 

                        3.11.4. гадаад худалдааны төслийн санхүүжилтийг хийхдээ Хөгжлийн банкны үйл ажиллагаанд дараах аргачлалыг баримтлан ажиллах бүтцийг бүрдүүлэх. Үүнд:

 

            -экспортлогч компани нь бизнес төслөө харилцагч банкаараа дамжуулан Хөгжлийн банкинд байгуулсан экспортын гэрээ, өөрийн эх үүсвэр   30%-ийн баталгааны хамт хүргүүлэх, Хөгжлийн банк нь уг төсөлд үнэлгээ, судалгаа хийж, санхүүжилтийн 70-85 хувьд баталгаа гаргах;

 

            -өөрийн гаргасан баталгаанд үйл ажиллагааны зардлаа нөхөх хэмжээний шимтгэл ногдуулах;

 

            -санхүүжилтийг шилжүүлэх, төлбөр тооцоо болон банкны үйлчилгээг арилжааны банкаар дамжуулан гүйцэтгүүлэх, холбогдох үйлчилгээний шимтгэлийг банкинд төлөх.

 

            3.11.5. дотоодын банкны чадавхийг дээшлүүлэх замаар арилжааны банкаас гадаад худалдааг санхүүжүүлэх үйл ажиллагааг үе шаттайгаар дэмжих, урт хугацаандаа хувийн хэвшлийн оролцоо давамгайлсан тогтолцоог бүрдүүлэх бодлого баримтлах.

 

            3.12. Экспортлогч болон экспортыг дэмжих импортын лизингийн үйлчилгээ үзүүлэх төрийн өмчит компанийн гадаад худалдааны үйл ажиллагаанд зайлшгүй шаардлагатай экспортын даатгал, баталгааны үйлчилгээ үзүүлэх эрх үүргийг Хөгжлийн банкинд олгох эрх зүйн орчныг бүрдүүлэх, Хөгжлийн банкны тухай хуулийн шинэчилсэн найруулгыг зохих байдлаар боловсруулж, батлуулах.

 

            Экспортлогчдын санхүүгийн болон бусад зардлыг бууруулах байгууламжийн орчинг бүрдүүлэх зорилтын хүрээнд:

 

3.13. Экспортлогчдын гадаад худалдааны эргэлтийн хөрөнгийн зээлийн хүүг бууруулах:

 

            3.13.1. арилжааны банкны хариуцах боломжгүй эрсдэлийг хөтөлбөрийн 3.12-т заасны дагуу үүсэх экспортын даатгал, баталгаанд хамруулах;

 

 

 

            3.13.2. Хөгжлийн банк гадаад худалдааны эргэлтийн хөрөнгийн санхүүжилтийн эх үүсвэрийг бие даан, хөнгөлөлттэй нөхцөлөөр бүрдүүлэх;

 

            3.13.3. өрсөлдөгч орны хүүгийн түвшний зөрүүг санхүүжүүлэх, өрийн бүрдүүлэлт, факторингийн үйлчилгээ үзүүлэх.

 

3.14. Экспортыг дэмжих импортын санхүүгийн болон бусад зардлыг бууруулах:

 

            3.14.1. бодлогоор дэмжсэн экспортын салбарын компанийн гадаадаас авах шаардлагатай тоног төхөөрөмжийг нэгдсэн, хямд өртөгтэй лизингээр нийлүүлэх; ингэхдээ экспортыг дэмжих импортын лизингийн үйлчилгээ үзүүлэх төрийн өмчит компани болон хувийн хэвшлийн лизингийн компанийн оролцоог хангах;

 

            3.14.2. экспортыг дэмжих импортын лизингийн үйлчилгээ үзүүлэх төрийн өмчит компани лизингийн санхүүжилтийн эх үүсвэрийг бие даан, хөнгөлөлттэй нөхцөлөөр бүрдүүлэхийг дэмжих;

 

            3.14.3. экспортыг дэмжих импортын гэрээ хэлцлийг багцаар нь хийж худалдан авалтын үнэ болон бусад зардлыг багасгах.

 

3.15. Экспортыг дэмжих импортын лизингийн үйлчилгээг дараах байдлаар зохион байгуулах:

 

            3.15.1. экспортыг дэмжих импортын лизингийн үйлчилгээ үзүүлэх төрийн өмчит компани нь шаардлагатай тоног төхөөрөмж, бараа бүтээгдэхүүний захиалгыг салбарын яамны бодлогын дагуу тодорхойлсон хувийн хэвшлийн компаниас авах:

 

            3.15.2. захиалгын дагуу хамгийн сайн нөхцөл санал болгосон талтай бөөний нийлүүлэлтийн гэрээ байгуулах, мөн гэрээг биелүүлэхэд шаардлагатай даатгалын үйлчилгээг хамгийн сайн нөхцөл санал болгосон үндэсний аж ахуйн нэгжээс авах;

 

            3.15.3. гэрээний дагуу төлбөрийг хийж, тоног төхөөрөмжийг уг төлбөрийн санхүүгийн эх үүсвэрийн болон даатгалын зардлыг нөхөхөд хангалттай орлого олох нөхцөлөөр хувийн хэвшилд лизингийн хэлбэрээр нийлүүлэх;

 

            3.15.4. шаардлагатай тохиолдолд Хөгжлийн банк нь энэ хөтөлбөрийн 3.15.2-т заасан даатгалын үйлчилгээ үзүүлсэн үндэсний аж ахуйн нэгжтэй давхар даатгалын гэрээ байгуулж, эрсдэл даах чадавхийг бий болгох;

 

            3.15.5. худалдааны асуудал хариуцсан төрийн захиргааны төв байгууллага нь энэхүү хөтөлбөрт заасан арга хэмжээний хэрэгжилтэд хяналт тавьж ажиллах.

 

Экспортын "Нэг цонх"-ны бодлогыг хувийн хэвшлийн санаачлага, манлайллыг дэмжих замаар хэрэгжүүлэх зорилтын хүрээнд:

 

3.16. Засгийн газраас экспортын салбарт үйл ажиллагаа явуулж байгаа аж ахуйн нэгж сайн дурын үндсэн дээр эвлэлдэн нэгдэж, төрийн дэмжлэгтэйгээр экспортын "Нэг цонх"-ны бодлогод хамрах хүсэлт тавьсан тохиолдолд дэмжих.

 

3.17. Салбарын асуудал эрхэлсэн төрийн захиргааны төв байгууллагын зүгээс экспортын "Нэг цонх"-ны бодлогыг хэрэгжүүлэхээр санаачлага гаргаж, сайн дурын эв нэгдлийн хэлбэрээр зохион байгуулалтад орох хүсэлтэй салбарын үйлдвэрлэгч, экспортлогчдыг бодлогын удирдлагаар хангаж ажиллах.

 

3.18. Экспортын "Нэг цонх"-ны бодлогод хамрагдсан салбарт нэн тэргүүний ээлжинд экспортыг нэмэгдүүлэх буюу экспортлогч шинэ зах зээлд нэвтрэх, байр сууриа бэхжүүлэхэд зах зээлийн судалгаа, маркетингийн зөвлөгөө зэрэг "зөөлөн дэмжлэг"-ийн болон экспортыг дэмжих импортын лизингийн үйлчилгээ үзүүлэх.

 

3.19. Экспортын "Нэг цонх"-ны бодлогод хамрагдсан салбарт хөрөнгө оруулалт, санхүүжилтийн дэмжлэг үзүүлэх тохиолдолд хөрөнгө оруулалт, гадаад худалдааны болон тухайн салбарын бодлогын уялдааг ханган ажиллах:

 

            3.19.1. Засгийн газраас дэмжихээр шийдвэрлэсэн экспортын салбарыг хөгжүүлэх бодлогыг тухайн салбарын асуудал хариуцсан төрийн захиргааны төв байгууллага боловсруулж, батлуулна;

 

            3.19.2. салбарын асуудал хариуцсан төрийн захиргааны төв байгууллага салбарын холбоо болон холбогдох бусад байгууллагатай зөвшилцсөний үндсэн дээр санхүүжүүлэх шаардлагатай аж ахуйн нэгжийн жагсаалтыг бусад мэдээллийн хамт эдийн засгийн хөгжлийн асуудал хариуцсан төрийн захиргааны төв байгууллагад хүргүүлнэ;

 

            3.19.3. эдийн засгийн хөгжлийн асуудал хариуцсан төрийн захиргааны төв байгууллага нь шаардагдах хөрөнгийн төрөл болон хэмжээг салбарын асуудал хариуцсан төрийн захиргааны төв байгууллагатай хамтран тодорхойлсны үндсэн дээр санхүүжилтийг Хөгжлийн банкаар дамжуулан хэрэгжүүлнэ.

 

            Хил гаалийн үр ашигтай, шуурхай үйлчилгээг хангах, тарифын бус зохицуулалтын аргачлал боловсруулж нэвтрүүлэх, экспортын тээврийн тогтолцооны үр ашгийг дээшлүүлэх зорилтын хүрээнд:

 

3.20. Экспортын гол нэр төрлийн бараа, бүтээгдэхүүнийг олон улсын хэмжээнд баталгаажуулах лаборатори байгуулах хөрөнгө оруулалтыг шийдвэрлэх;

 

3.21. Гааль, мэргэжлийн хяналтын байгууллагуудын үйл ажиллагаанд цахим бүрдүүлэлтийг ашиглах, гадаад худалдааг хөнгөвчлөх “Цахим нэг цонх”-ны хөтөлбөрийг хэрэгжүүлэх;

 

            3.22. Экспортын худалдаанд тавих хил, гааль, мэргэжлийн хяналтыг хөнгөвчлөн чанарын хяналтын үр нөлөөг сайжруулах;

 

            3.23. Худалдаанд цахим бүрдүүлэлт, мэдүүлгийг нэвтрүүлэх;

 

            3.24. Уламжлалт бус экспортын бүтээгдэхүүний стандартчиллыг зорилтот зах зээлийн шаардлагад нийцүүлэн шинэчлэх, энэ чиглэлээр Монголын үндэсний худалдаа аж үйлдвэрийн танхимтай хамтран ажиллах;

 

3.25. Зам, тээврийн салбарт дотоодын болон олон улсын түншүүдтэй хамтран ажиллах;

 

 

 

3.26. Шинээр ачаа, тээврийн шугам, магистрал нээх талаархи үндэслэлийг тодорхойлох, судалгаа хийх;

 

3.27. Тусгай зориулалттай ачаа, барааг тээвэрлэх стандарт, норм, нормативын шаардлагыг тодорхойлж, холбогдох стандартуудыг шинэчлэх замаар тээвэрлэлтийн нөхцөлийг сайжруулах;

 

3.28. Улирлын болон зарим тусгай нөхцөл байдалд үндэслэсэн үнэ тарифын уян хатан бодлого, нөхцөл үйлчлэх тухай санал гаргаж, шийдвэрлүүлэх.

 

Дөрөв. Хөтөлбөрийн удирдлага, зохион байгуулалт,

    санхүүжилт, хугацаа

 

            4.1. Хөтөлбөрийг хэрэгжүүлэх ажлыг удирдан зохион байгуулах, зохицуулах, хяналт тавих үүргийг гадаад худалдааны бодлогын асуудал хариуцсан төрийн захиргааны төв байгууллага гүйцэтгэнэ.

           

            4.2. Экспортыг дэмжих хөтөлбөрийг хэрэгжүүлэгч нь дор дурдсан бүрэн эрхтэй байна:

 

                        4.2.1. хөтөлбөрийн хэрэгжилтийг удирдан зохион байгуулах;

 

                        4.2.2. хөтөлбөрийн хэрэгжилтэд хяналт тавьж, дүгнэлт гаргах;

 

                        4.2.3. хөтөлбөрт өөрчлөлт, тодотгол хийх саналыг Засгийн газарт тавьж шийдвэрлүүлэх;

 

                        4.2.4. хөтөлбөрийн хүрээнд хэрэгжүүлэх дэд хөтөлбөр, төсөл, арга хэмжээтэй холбогдох асуудлыг Засгийн газар болон холбогдох яам, газруудад тавьж шийдвэрлүүлэх;

 

                        4.2.5. хөтөлбөрийг хэрэгжүүлэхэд аж ахуйн нэгж, мэргэжлийн холбоодын оролцоог хангаж, төрийн оролцооны зохистой байдлыг хадгалах.

 

            4.3. Хөтөлбөрийг хэрэгжүүлэхэд санхүүгийн дараахь эх үүсвэрүүдийг ашиглана:

 

                        4.3.1. улсын төсвийн хөрөнгө оруулалт болон бусад эх үүсвэр;

 

                        4.3.2. Монголбанкны бодлогын шинж чанартай богино хугацааны зээлийн эх үүсвэр;

 

                        4.3.3. олон улсын банк, хандивлагч орон, олон улсын байгууллагын зээл, тусламж;

 

                        4.3.4. гадаадын, дотоодын хувийн хэвшлийн хөрөнгө оруулалт;

                       

                        4.3.5. бусад.

                       

            4.4. Экспортын үйлдвэрлэлийг дэмжих хөтөлбөрийг 2013-2018 оны хугацаанд хэрэгжүүлнэ.

 

 

 

Тав. Хөтөлбөрийг хэрэгжүүлснээр гарах үр дүн

 

            5.1. Хөтөлбөр хэрэгжсэнээр дараахь үр дүнд хүрнэ:

 

            5.1.1. Монгол Улсын гадаад худалдааны тэнцэл хангагдаж, алдагдалгүй болсон байна;

           

            5.1.2. экспортын бүтээгдэхүүний нэр төрөл нэмэгдэж, бүтцэд өөрчлөлт орон эрдэс баялгийн бус экспортыг 5 жилийн хугацаанд 3 дахин нэмэгдүүлж, нийт экспортын 21%-иас доошгүй хэмжээнд хүргэсэн байна;

 

            5.1.3. экспортод уялдсан худалдаа, үйлдвэрлэлийн сүлжээ бий болсон байна;

 

            5.1.4. зохих түвшний стандартыг нэвтрүүлэх, түүнд нийцсэн тэргүүний, дэвшилтэт шинэ технологийг нутагшуулах, технологи дамжуулалтыг эрчимжүүлэх, дэлхийн зах зээлд өрсөлдөх чадвартай, чанартай, эцсийн бүтээгдэхүүн үйлдвэрлэх нөхцөл сайжирсан байна.

 

            5.1.5. дотоодын мөнгөн хуримтлал, валютын нөөц нэмэгдсэн байна;

 

            5.1.6. үндэсний брэнд бүтээгдэхүүний тоо нэмэгдэж, дэлхийн зах зээлд танигдсан байна;

 

            5.1.7. дотоодын үйлдвэрлэлийн хэмжээ өргөжин, ажлын байр шинээр бий болсон байна;

 

            5.1.8. экспортын үйл ажиллагааг шинэ түвшинд хүргэж, "Нэг цонх"-ны бодлогоор хэрэгжүүлдэг болсон байна;

 

            5.1.9. экспортын бүтээгдэхүүн үйлдвэрлэж байгаа дотоодын аж ахуйн нэгжүүд санхүүгийн хувьд бэхжиж, эрсдэл даах чадвар нэмэгдсэн байна.

 

 

 

 

 

                                                                        -----оОо-----